svanemerke

Stadig flere svanemerkete produkter

Interessen er stor for å svanemerke produkter. 2010 gav en økning på 40 prosent.

Publisert

(Foto: Miljømerking)

Ved utgangen av 2010 kunne norske forbrukere og innkjøpere velge mellom 3594 svanemerkete varer og tjenester, melder nettstedet miljømerking.no. Dette er en økning på 40 prosent fra utgangen av 2009, da det tilsvarende tallet var 2574.

Når det gjelder varer, var det på områder som datamaskiner, hudpleieprodukter og utendørsmaling den største oppgangen kom. Tjenestesektoren er også i framgang, særlig gjelder dette dagligvarebutikker, trykkerier og hoteller.

Miljøtilpasser produksjonen

Alvhild Hedstein er ansvarlig for Svanemerket i Norge. Hun er svært fornøyd med utviklingen:

– Økningen i antall svanemerkete produkter viser at stadig flere produsenter tar samfunnsansvaret sitt på alvor, og miljøtilpasser produksjonen sin. De gjør en stor og viktig jobb som både gir forbrukerne mer å velge mellom, og gjør bedriftene mer robuste og klare for fremtiden, sier Hedstein.

Svanemerket godt kjent

Svanemerket er det offisielle miljømerket i Norden. Poenget med merket er å gjøre det lett for forbrukere og andre innkjøpere å finne de produktene som belaster miljøet minst mulig. Merket er svært godt kjent i den norske befolkningen med en høy og stabil kjennskap på 95 prosent. Det betyr at så godt som alle kjenner Svanemerket.

(miljømerking.no)

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut en gang i uken!Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året!

"
Powered by Labrador CMS