FØLGER MED: Skattepatruljen er Skatteetatens utegående enhet, på jakt etter arbeidslivs- og skattekriminalitet.
Foto: Skatteetaten
Skattepatruljen varsler kontroll-opptrapping
Skattepatruljen gjennomførte totalt 5 500 kontroller i 2022 og 2023 – og varsler ytterligere opptrapping for å bekjempe arbeidslivs- og skattekriminalitet.
– Skattepatruljen er våre øyne og ører ute, og er et viktig
virkemiddel i bekjempelsen av arbeidslivskriminalitet og skattekriminalitet,
sier skattekrimsjef Erik Nilsen i Skatteetaten i en pressmelding.
– Opplysningene de henter inn gir oss verdifull kunnskap som
er med på å danne grunnlag for hvordan vi totalt sett jobber for å øke
etterlevelsen i bransjer som har risiko for arbeidslivskriminalitet.
Tvangsmulkt
Skattepatruljen gjennomførte totalt 5500 kontroller i 2022
og 2023. Skattepatruljen sjekker at virksomhetene som kontrolleres har riktige
registerregistreringer, blant annet at virksomheten er registrert i
MVA-registeret og at medarbeiderne er registrert i Arbeidsgiver- og arbeidstakerregisteret og at det er sendt
inn a-melding på dem.
Når feil avdekkes, er målet at feilene rettes ved å ta i
bruk raske virkemidler, eksempelvis tvangsmulkt.
I 2023 ble det skrevet ut tvangsmulkter på til sammen 1,7
millioner kroner for manglende innsendelse av a-meldinger.
For virksomheter som skylder skatt og avgift, er dette også
en naturlig del av oppfølgingen slik at dette betales.
Slurver med personallister
600 av skattepatruljens kontroller i 2022 og 2023 var
personallistekontroller.
Disse medførte 3,7 millioner kroner i gebyr til
virksomheter for manglende føring av personalliste.
Skattepatruljen har et tett samarbeid både med
a-krimsentrene og Arbeidstilsynet, Nav, politi, Statens vegvesen, toll,
Fiskeridirektoratet, Kystvakten, kommuner (serveringsbevilgning) og
Mattilsynet.
– En stor mengde virksomheter vil i 2024 få besøk av
Skattepatruljen, de er allerede godt i gang med kontrollaktiviteten, forteller
Nilsen.