PÅLAGT: Serveringsbransjen er blant dem er pålagt å føre personallister for å gjøre det lettere å kontrollere lønns- og arbeidsvilkår. Men mange sluntrer unna.
Illustrasjonsfoto: Colourbox
Slurv, feil og mangler i personallistene
Skatteetaten fant feil hos halvparten av kontrollerte serveringssteder.
I november og desember i fjor gjennomførte Skatteetaten kontroll med personallister hos virksomheter over store deler av landet.
149 serveringssteder ble kontrollert, og hos 77 av dem var
det feil i føringen av personallister. Disse virksomhetene ligger totalt an til
å få gebyrer på i overkant av en million kroner.
Avdelingsdirektør i Skatteetaten Erik Nilsen er ikke fornøyd
med resultatene av de siste kontrollene.
– Regelverket for føring av personallister er ikke
komplisert og har eksistert siden 2014, så dette bør alle virksomhetene i
bransjen klare å følge, sier Nilsen i en pressemelding.
Hindre svart arbeid
Enkelte bransjer er pålagt av myndighetene å føre
personallister. Hensikten er å hindre svart arbeid og gjøre det lettere å
kontrollere at alle ansatte har en arbeidskontrakt og får lønn på lovlig vis
Serveringssteder, catering, frisørvirksomhet og
skjønnhetspleiere, samt bilverksteder og bilpleievirksomheter, må føre
personallister.
En personalliste er en liste over alle som arbeider i
virksomheten, inkludert ulønnet og innleid personale, og skal vise når de
starter og avslutter arbeidsdagen.
Listen skal føres på arbeidsplassen, og skal være
tilgjengelig for kontroll i virksomhetens åpningstid.
Ikke fornøyd
Hos noen av de kontrollerte er det snakk om en blanding av
slurvefeil og manglende kunnskap, mens et mindretall ikke forholder seg til
regelverket. – Vi ser at der vi finner grove og bevisste brudd på
personallisteregelverket, der finner vi ofte flere regelverksbrudd. Det kan
derfor være aktuelt med utvidede kontroller mot noen av virksomhetene, sier
Nilsen.
Digitale systemer
En del av kontrollene bestod også i å veilede virksomhetene
om regelverket. Et positivt funn var at veldig mange har digitale systemer for
føring av personallister.
– Jeg vil derfor sterkt oppfordre serveringsstedene til å få
bedre orden på dette, slik at de lett kan presentere personallisten for oss
neste gang vi kommer på kontroll, for det blir flere slike kontroller i 2024,
sier avdelingsdirektøren i Skatteetaten.
Fakta personallister
Feil ved personallistene fører til gebyr.
Gebyret for mangler med personallisten er 10 rettsgebyr for første
overtredelse, og 20 rettsgebyr ved gjentakelse innen 12 måneder. I tillegg
kommer 2 rettsgebyr for hver person som mangler i listen ved kontroll. Ett
rettsgebyr var i 2023 på kr 1 243.