SL-busser-Slussen-Stockholm
SL-busser-Slussen-Stockholm

Kontantfrie busser gir bedre sikkerhet

Sjåfører organisert i Yrkestrafikkforbundet (YTF) vil ha kontantfrie busser, men Samferdselsdepartementet mener dette neppe vil være lovlig.

Publisert

Svenskene har hatt kontanfrie busser siden 2007. (Foto: Jan Tveita)

I desember i fjor brukte en mann øks da han ranet en buss i Kristiansund. Bussjåførene mener kontanter i bussene gir utrygge arbeidsplasser ved å invitere til ran, men Samferdselsdepartementet hevder at kontantfrie busser neppe er lovlig.

Yrkestrafikkforbundet (YTF) viser til at Transportøkonomisk institutt (TI) allerede i 2005 kom med en veileder som anbefalte fjerning av kontanter fra bussene. Åtte år senere kjører fortsatt sjåfører rundt i hele Norge med kontanter.

Forbundsleder Svein Furøy i Yrkestrafikkforbundet (YTF) mener det er skuffende at vi fortsatt ikke har kontantfrie busser i Norge, og peker på at de i Stockholm har sikret sjåførene gjennom kontantfrie busser siden 2007.

Sikrere arbeidsplass

For drøyt to år siden utarbeidet en arbeidsgruppe en rapport om pengehåndtering i kollektivtransporten, der målet var innføring av billetter på mobiltelefon i 2013. Furøy oppfordrer Solberg-regjeringen til å sende et tydelig signal til fylkeskommunene og transportselskapene om at kontantfrie busser er et krav for en sikrere arbeidsplass.

– Vi er nødt til å gjøre noe for å sikre sjåførene som ønsker å ha kundekontakt, uten at de behøver å være redde for å bli ranet. Kontantfrie busser er en måte å gjøre dette på uten å låse dem inn i en boks. Unnskyldninger om at det er vanskelig å gjennomføre, bør ikke bli brukt når vi ser at andre land får det til, sa Furøy til NTB i desember i fjor.

YTF mener den nasjonale standarden for elektronisk billettering som ble innført i 2006, bør bli et krav på alle busser og at bruk av kontanter blir forbudt.

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut en gang i uka! Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året!

"