VEILEDNING OM VERNEOMBUD: Marit Jaastad Solvang, seniorrådgiver i Arbeidstilsynet.
Foto: Arbeidstilsynet
På tide å velge verneombud
KRONIKK: Fra januar 2024 ble regelverket endret slik at flere må velge verneombud. Men hva innebærer denne rollen? Seniorrådgiver Marit Jaastad Solvang i Arbeidstilsynet gir en gjennomgang.
Tidligere gjaldt kravet om
verneombud virksomheter med 10 eller flere ansatte, men nå gjelder det allerede
fra 5 ansatte. Det betyr at langt flere virksomheter enn før er omfattet av kravet.
Men
hva betyr det å ha rollen som verneombud?
La
oss nevne det viktigste først: Det er arbeidsgiver som har ansvar for at
arbeidsmiljøet er fullt forsvarlig. Verneombudets fremste oppgave er å påse at
dette ivaretas, og det er mange måter å gjøre dette på.
Det kan for eksempel
handle om å følge med på at ansatte får tilstrekkelig opplæring på et språk de
forstår, at sikkerheten ivaretas, og at nødvendig utstyr er i orden og
tilgjengelig i tråd med arbeidsmiljøloven.
Nøytral rolle
Verneombudet
representerer alle arbeidstakerne innenfor eget verneområde. Du representerer
altså ikke medlemmer i et bestemt forbund, men har en nøytral rolle.
Som
verneombud har du krav på opplæring, og tilstrekkelig tid til å utføre
oppgavene som ligger til rollen.
Verneombudets
oppgaver og rolle, - kort oppsummert:
- Påse
at arbeidet i virksomheten utføres i samsvar med arbeidsmiljøloven.
- Gi
råd under planlegging og gjennomføring av tiltak for et bedre arbeidsmiljø.
- Varsle
om forhold som kan føre til ulykker eller helsefare.
- Påse at meldinger om arbeidsulykker blir sendt til
Arbeidstilsynet.
- Være
med når Arbeidstilsynets kommer på tilsyn.
- Være
en aktiv deltaker i virksomhetens HMS-arbeid. Som verneombud bør du ha
regelmessige møter med ledelsen, jevnlig kontakt med de du representerer.
- Bidra
til å skape arenaer for samarbeid mellom leder, tillitsvalgt og
verneombud.
Verneombud og tillitsvalgt er ulike roller
Verneombudet skal ikke representere
enkeltpersoner eller gå inn som støtte i enkeltsaker. Det ligger til rollen som
tillitsvalgt. Det er viktig at rollene som tillitsvalgt og verneombud ivaretas
av ulike personer. Det er ikke ulovlig at en person har begge rollene, men det
kan bli vanskelig å håndtere noen situasjoner, for eksempel om det oppstår en
konflikt på arbeidsplassen.
Begge rollene er viktige for å få til god
drift og godt partssamarbeid i virksomheten. Et godt samarbeid er nøkkelen for
å lykkes med HMS-arbeidet. Hvis du ønsker mer informasjon om partssamarbeid, se
gjerne vårt webinar «Partssamarbeid - nøkkelen for å få til det gode
samarbeidet».
Dette webinaret retter seg spesifikt mot partssamarbeid i bygg- og
anleggsbransjen, men innholdet vil være relevant for flere andre bransjer.