Portrett
VEILEDNING OM VERNEOMBUD: Marit Jaastad Solvang, seniorrådgiver i Arbeidstilsynet.

På tide å velge verneombud

KRONIKK: Fra januar 2024 ble regelverket endret slik at flere må velge verneombud. Men hva innebærer denne rollen? Seniorrådgiver Marit Jaastad Solvang i Arbeidstilsynet gir en gjennomgang.

Publisert

Tidligere gjaldt kravet om verneombud virksomheter med 10 eller flere ansatte, men nå gjelder det allerede fra 5 ansatte. Det betyr at langt flere virksomheter enn før er omfattet av kravet.

Men hva betyr det å ha rollen som verneombud? 

La oss nevne det viktigste først: Det er arbeidsgiver som har ansvar for at arbeidsmiljøet er fullt forsvarlig. Verneombudets fremste oppgave er å påse at dette ivaretas, og det er mange måter å gjøre dette på.

Det kan for eksempel handle om å følge med på at ansatte får tilstrekkelig opplæring på et språk de forstår, at sikkerheten ivaretas, og at nødvendig utstyr er i orden og tilgjengelig i tråd med arbeidsmiljøloven. 

Nøytral rolle

Verneombudet representerer alle arbeidstakerne innenfor eget verneområde. Du representerer altså ikke medlemmer i et bestemt forbund, men har en nøytral rolle.

Som verneombud har du krav på opplæring, og tilstrekkelig tid til å utføre oppgavene som ligger til rollen.

Verneombudets oppgaver og rolle, - kort oppsummert:

  • Påse at arbeidet i virksomheten utføres i samsvar med arbeidsmiljøloven.
  • Gi råd under planlegging og gjennomføring av tiltak for et bedre arbeidsmiljø.
  • Varsle om forhold som kan føre til ulykker eller helsefare.
  • Påse at meldinger om arbeidsulykker blir sendt til Arbeidstilsynet.
  • Være med når Arbeidstilsynets kommer på tilsyn.
  • Være en aktiv deltaker i virksomhetens HMS-arbeid. Som verneombud bør du ha regelmessige møter med ledelsen, jevnlig kontakt med de du representerer.
  • Bidra til å skape arenaer for samarbeid mellom leder, tillitsvalgt og verneombud.

Verneombud og tillitsvalgt er ulike roller

Verneombudet skal ikke representere enkeltpersoner eller gå inn som støtte i enkeltsaker. Det ligger til rollen som tillitsvalgt. Det er viktig at rollene som tillitsvalgt og verneombud ivaretas av ulike personer. Det er ikke ulovlig at en person har begge rollene, men det kan bli vanskelig å håndtere noen situasjoner, for eksempel om det oppstår en konflikt på arbeidsplassen.

Begge rollene er viktige for å få til god drift og godt partssamarbeid i virksomheten. Et godt samarbeid er nøkkelen for å lykkes med HMS-arbeidet. Hvis du ønsker mer informasjon om partssamarbeid, se gjerne vårt webinar «Partssamarbeid - nøkkelen for å få til det gode samarbeidet».

Dette webinaret retter seg spesifikt mot partssamarbeid i bygg- og anleggsbransjen, men innholdet vil være relevant for flere andre bransjer.

Powered by Labrador CMS