Trailersjåfør
Trailersjåfør

Mange yrkessjåfører står uten bedriftshelsetjeneste

Over halvparten av yrkessjåførene (56 prosent) opplever press på å holde ruter og få levert gods i tide. Dette skader sjåførenes helse og gjør veiene utrygge.

Publisert

Mange yrkessjåfører opplever tidspress på jobben. (Ill. foto: Colourbox.com)

Dessuten oppgir bare halvparten av sjåførene at de har en bedriftshelsetjeneste, skriver nettstedet tungt.no. De andre sier at de ikke har det, eller at de ikke vet om de har det. Ifølge arbeidsmiljøloven skal risikobransjer ha bedriftshelsetjeneste. Undersøkelsene viser også at mange lastebilsjåfører har for lange arbeidsdager og høyt arbeidspress, de spiser for få måltider om dagen og trener svært lite.

Basert på to undersøkelser

Dette går fram av to undersøkelser, Sjåførsjekken og En arbeidsdag å leve med 2011. Den siste gjelder gods, stress og helse. Sjåførsjekken er utført av Landslaget for Hjerte- og lungesyke (LHL) i samarbeid med Yrkestrafikkforbundet (YTF). Et tilfeldig utvalg sjåfører er blitt helseundersøkt av en sykepleier. I tillegg har sjåførene blitt intervjuet om sitt arbeidsmiljø. Undersøkelsen omfatter 372 sjåfører, og ble finansiert med midler fra ExtraStiftelsen.

Sykepleier Arnt Helge Dalelv gjennomførte undersøkelsen Sjåførsjekken sammen med Jan Jacobsen for LHL. Han er skremt over at hele 80 prosent av de undersøkte sjåførene har økt risiko for hjerte- og karsykdommer.

Viktig med håndfaste tall

Jan Jacobsen, sektoransvarlig for gods i Yrkestrafikkforbundet, sier til tungt.no at han vet at det er knapt med rasteplasser og steder for å spise for sjåførene. Men selv om dette ikke er noen nyhet for folk i bransjen, synes han det er greit å få det bekreftet med håndfaste tall. Jacobsen håper undersøkelsene åpner øynene til beslutningstakerne.

– Tallene viser jo at mange sjåfører jobber svært lange uker, og da brenner de jo på en måte lyset i begge ender, sier han til nettstedet.

Jacobsen håper også at sjåførene legger merke til hva som er kommet fram av undersøkelsene, og at de er oppmerksomme på disse risikofaktorene.

– Poenget er ikke å fortelle sjåførene hvordan de skal spise eller kjøre, men undersøkelsen viser i hvert fall hvordan situasjonen er, forklarer han.

Utgjør trafikkfare

Leder i LHL, Frode Jahren, mener at myndighetene nå må ta på alvor den helserisiko disse sjåførenes utsettes for, og gjøre tiltak for forbedringer. Særlig viktig er dette i og med at sjåførenes helse også kan føre til trafikkfarlige situasjoner.

(tungt.no)

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut en gang i uken!Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året!

"
Powered by Labrador CMS