I midten av mars fikk alle landets fastleger et pålegg fra Sosial- og helsedirektoratet (SHdir) om å gå gjennom pasientlistene og finne sykmeldte som kan komme raskere tilbake i arbeid. Men hvor mange pasienter har kommet raskere tilbake til jobben?
– Det har vi dessverre ikke noen konkrete tall på ennå, sier prosjektleder Jon-Torgeir Lunke i SHdir. Rapportene i september viser at 2460 pasienter er henvist til prosjektet så langt. Derimot er det uklart hvor mange som faktisk har fått behandling.
Skal måles
Ved Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) er det ingen som kan svare på om 2460 pasienter er et høyt eller lavt tall. Årsaken er at departementet ikke har tallfestet resultatene de ønsker seg for sine 604 millioner.
Arbeids- og inkluderingsdepartementet har engasjert forskningssenteret Samfunns- og næringslivsforskning (SNF) til å gjennomføre en evaluering av «Raskere tilbake». Denne begynner nå i oktober.
Forsvinner i byråkrati
– Med over 600 millioner hadde departementene sjansen til å få synlige resultater på kort tid. I stedet forsvinner pengene i et byråkratisk sluk, mener Inge Lønning (Høyre) i Helse- og omsorgskomiteen.
– Dette skulle jo være en ekstraordinær innsats som skulle gi umiddelbare og synlige resultater. Nå ser det ut til at midlene er pumpet inn i det byråkratiske systemet, i stedet for å brukes på ekstra behandling. Det er nærmest tragikomisk dersom ideologiske grunner skal hindre prosjektet i å kjøpe inn private helsetjenester eller rehabiliteringsplasser, mener Lønning.
Opererer for dobbelt betaling
Behandling av «Raskere tilbake»-pasienter er svært lønnsomt for sykehusene. Sykehuslegene jobber på kveldstid og i helger for å få unna de prioriterte pasientene.
– Ved St. Olavs Hospital kom vi i gang med dette prosjektet fra 1. juni. Da jeg startet i denne jobben, var det derfor allerede noen bunker med henvisninger som vi måtte gå i gang med, forteller Birgitte Mørch, som er prosjektleder for «Raskere tilbake» ved St. Olavs Hospital i Trondheim.
Behandling av en «Raskere tilbake»-pasient utløser det dobbelte av vanlige takster i refusjon.