Bruk av håndfri mobil under kjøring har økt, viser ny rapport. (Foto: Jan Tveita)

Færre bilførere holder i mobilen

Bilføreres bruk av håndholdt mobiltelefon under kjøring har gått betydelig ned siden 2011, mens bruk av håndfri mobiltelefon har økt.

Publisert

Det viser en ny rapport fra Transportøkonomisk Institutt (TØI). På flere områder viser rapporten tendenser til mer trafikksikker atferd, skriver TØI på sine nettsider.

Syklistene bruker hjelm

Dette gjelder blant annet bruk av hjelm og sykkellys blant syklister, bruk av refleks blant fotgjengere, og fartsvalg blant bilførere. Samtidig er ikke befolkningen blitt mer positive til innføring av tiltak for økt sikkerhet.

Hull i trafikkunnskapene

Mange trafikanter svarer ikke riktig på spørsmål om regler for førerkortinndragelse, prikkbelastning og rusmidler i trafikken. 22 prosent av respondentene tror for eksempel at vi ikke har faste grenser for verken narkotika eller høye doser av virkestoffer i lovlige medisiner for bilførere. Kjennskap til disse grensene er lavere blant eldre enn blant yngre. Kunnskapsnivået ser imidlertid ut til å være noe bedre enn det var i 2011.

Små holdningsendringer

For holdninger er hovedtendensen er at befolkningen er noe mindre positive til restriktive tiltak for å bedre trafikksikkerheten enn de var i 2011. Samtidig mener et flertall at myndighetene bør kontrollere trafikantenes atferd i større grad enn i dag for å bedre trafikksikkerheten, og på en rekke områder er majoriteten av respondentene positive til å innføre mer restriktive tiltak. Dette gjelder blant annet alle tiltak rettet mot myke trafikanter og promillekjøring.

Delt syn på selvkjørende biler

For første gang ble respondentene også bedt om å ta stilling til påstanden «Norge bør være et foregangsland for å tillate selvkjørende biler på vegene». Svarene viser at en betydelig andel av respondentene, hele én av fire, er usikre på dette. Hvis vi ser bort fra disse, er 12 og 21 prosent av respondentene henholdsvis helt og delvis enige i denne påstanden, 25 prosent er delvis uenige og 42 prosent er helt uenige.

2331 respondenter er intervjuet i studien. Hensikten er å gi et tidsbilde av trafikantene som et grunnlag for utforming av fremtidige trafikksikkerhetstiltak, melder TØI.

Du kan lese hele rapporten her.

Powered by Labrador CMS