MÅ TAS PÅ ALVOR: Stig Johannessen i Skolelederforbundet vil ha politikernes oppmerksomhet rettet mot rektorenes arbeidssituasjon.
Foto: Haakon Eltvik, Skolelederforbundet
Rektorer mener de har en farlig jobb
Sju av ti rektorer i skolen opplever et svært høyt arbeidspress i jobben. For mange er det på grensen til det uforsvarlige.
Funnene om hvordan rektorer i skolene opplever
arbeidshverdagen sin, kommer fram i en rapport som Universitet i Agder har lagd
på oppdrag fra Skolelederforbundet.
Rektorene oppgir at de får begrenset støtte fra kommunene,
og opplever at det statlige regelverket presser dem knallhardt.
Toppstyring og uklare linjer
– Arbeidshverdagen til mange norske rektorer er preget
av toppstyring, uklare linjer og høyt press. Dette begrenser evnen deres til å
utvikle skolene, og påvirker både trivselen til skolelederne og resultatene til
elevene, sier forbundsleder Stig Johannessen i Skolelederforbundet i en pressemelding.
539 rektorer har svart på undersøkelsen. 441 av dem arbeider
i grunnskolen, 98 i videregående skole. Forskerne mener de utgjør et
representativt utvalg.
Nesten 70 prosent av skolelederne opplever arbeidspresset som
svært høyt eller «på grensen til det uforsvarlige». Til tross for dette oppgir
flertallet likevel at de trives godt i stillingens om skoleleder.
Krevende elevsaker
Krevende elevsaker knyttet til opplæringslovens bestemmelser
rundt skolemiljø og mobbing er med på å dra ned rektorens motivasjon, viser
undersøkelsen.
– Denne skaper vansker i hverdagen for skolelederne, og det
drar ned motivasjonen. Flere av rektorene som må stå i en tunge juridiske
prosesser, slutter i etterkant, sier forsker Linda Hye på UiA.
Dette må tas alvorlig, mener Skolelederforbundets leder.
– Kommunene må bygge støtte rundt rektorene og gi dem
klarere rammer for hva de har lov til å gjøre og hva som forventes av dem. Skal
vi styrke kvaliteten i skolen og sikre at ungene våre har en de beste skolene
og barnehagene, . må kommunene prioritere de viktigste lederne, sier Stig
Johannessen.
Mangler skolepolitikk
Professor Morten Øgård fra UiA mener rapporten viser hvorfor
så mange forlater og så få søker seg til lederstillinger i skolen.
– Det er alvorlig at halvparten av norske kommuner ikke har
en etablert skolepolitikk. Mange steder mangler vi et godt støttesystem rundt
rektorene og skolene våre, sier han i pressemeldingen.
Skolelederforbundet er en arbeidstakerorganisasjon
tilsluttet YS som organiserer rundt 4400 ledere i oppvekst- og
opplæringssektoren.