(Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
(Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

Tilbake på jobb igjen

De fleste av oss vender tilbake til hverdagslivet i disse dager. Vi har sakset noen gode råd fra avdelingsdirektør Stein Knardahl ved STAMI for å innstille seg til jobb og hverdag etter lang ferie.

Publisert

● Innstill døgnrytmen til hverdagen igjen. De fleste av oss snur døgnrytmen i lange ferier. Vi legger oss senere og sover lenger om morgenen. Uten at du snur døgnrytmen tilbake, vil de første dagene på jobb fortone seg som «jet lag» med tretthet og «ute av form». Sørg for å legge deg tidligere og stå opp på samme tid som når du jobber, de siste 2-4 dagene før første arbeidsdag.

● Kutt ut alkohol de siste 2-3 døgnene før første arbeidsdag. Selv nokså små mengder alkohol forstyrrer søvnen slik at søvnkvaliteten blir dårligere. Du må ha god søvn – både passe søvnlengde og god søvnkvalitet – for å føle deg uthvilt.

● Styr forventningene. Ikke bruk tid og krefter på å grue deg til å jobbe.

● Stå på for fullt fra første arbeidsdag, forsøk å komme i gang så raskt som mulig. Det finnes ingen grunner til å starte forsiktig eller jobbe lite første uken. Du blir ikke syk og svakelig av å ha sommerferie og det finnes ikke dramatiske utfordringer i å begynne i den vanlige jobben igjen. Tvert imot: Når du er effektiv, opplever du mestring.

● Mange massemedier som gir råd om ferieslutt, fremstiller det å begynne å arbeide som negativt og nesten farlig. Husk dette er den jobben du gjorde bra før sommerferien. Forventinger om at noe blir negativt er oftest selvoppfyllende.

● Når du er tilbake på jobb, vær tålmodig med kolleger som forteller om sine kule opplevelser. Forsøk å ikke irritere deg eller være misunnelig – det går bare utover deg selv.

(stami.no)