Å sjekke mobilen er en døssynd på møter. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
Sju dødssynder på møtet
Å sjekke mobilen eller stille spørsmål bare før å høre sin egen stemme, det er bare to av sju dødssynder du kan begå i forbindelse med møter.
Det er det svenske nettstedet kontorsliv.se som har listet opp de sju dødssyndene som du helst ikke bør begå på møter på jobben.
1. Sjekke mobilen under møtet
Du tror kanskje at du kan chatte med partneren din eller sjekke Instagram under møter uten at de andre møtedeltakerne legger merke til det. Men det gjør de. La mobilen ligge på bordet – eller kanskje enda bedre på skrivebord ditt mens møtet pågår.
2. Kalle inn til møter der en e-post hadde vært nok
Ikke sløs bort en halvtime av kollegaenes arbeidstid. Dersom møtet koker ned til tre korte informasjonssaker, hadde det trolig holdt med en sammenfatning på e-post til de som er berørt av saken.
3. Stille spørsmål bare for å høre sin egen stemme
I alle arbeidsgrupper finnes det personer som ikke kan motstå fristelsen å rekke opp hånden for å uttale seg om noe som ikke er et spørsmål, men heller en bekreftelse på hva man selv kan og vet. Før du stiller et spørsmål, kan det være en tanke å fundere over om spørsmålet virkelig er relevant for de andre møtedeltakerne.
4. Å koble ut for deretter å be kollegaene gjenta det de har sagt
Du blir døsig etter lunsjen eller det er for varmt i konferanserommet. De fleste blir trøtte en eller annen gang i løpet av et møte. Men å be alle gjenta det de akkurat har sagt fordi du satt og tenkte på et tv-program du så i går, er ikke ok.
5. Ta lunsjen med til møtet
Det spiller ingen rolle om du ikke hadde tid til å spise lunsj før møtet. Å ta med seg lunsjen på et møte som ikke er et lunsjmøte, er ikke akseptabelt.
6. Hoppe på et sidespor
Selv om det kan være fristende å fortelle om en merkelig drøm du hadde eller hvem du traff på toget, er det uhøflig mot møtelederen som forsøker å avvikle møtet til avtalt tid.
7. Bruke hersketeknikker
Når stressnivået er høyt og tålmodigheten brister, er det lett å komme med en uprofesjonell kommentar som: Slik gjør vi det ikke her. Det er verken bra for stemningen i gruppa eller for forholdet ditt til kollegaene dine.
(kontorsliv.se)