(Foto: ASKO)

Vil frakte dagligvarer med hydrogen

Grossistselskapet ASKO har vedtatt å etablere produksjon av hydrogen til eget bruk. I løpet av 2017 satser selskapet på at deres første hydrogendrevne lastebil leverer mat til norske butikker.

Publisert

Grossistselskapet til NorgesGruppen vil ta i bruk både elektriske og hydrogendrevne biler for å transportere dagligvarer ut i landet. I løpet av 2016 får selskapet landets tre første elektriske lastebiler, og neste år kommer de første hydrogen-lastebilene på veiene. Målet er 100 prosent utslippsfri distribusjon av matvarer, heter det i en pressemelding.

Hydrogenteknologi har et stort potensial som nullutslippsalternativ for lastebiler på lengre distanser, mens elektriske lastebiler kan egne seg mer for bynær distribusjon.

Hydrogen fra solceller

Grossistselskapet har i samarbeid med SINTEF utviklet et hydrogenprosjekt som er unikt både i norsk og europeisk sammenheng. Hydrogenet skal produseres fra solceller montert på taket til ASKO-lagret i Trondheim og lagres i egen tank på anlegget. Pilotprosjektet skal i første omgang testes ut i perioden 2017-2019 på fire hydrogenbiler og ti trucker for intern logistikk. Enova bidrar til prosjektet gjennom å støtte selskapets investeringer i kjøretøy og hydrogenproduksjonsanlegg med i overkant av 19,6 millioner kroner. Dersom pilotprosjektet er vellykket, vil grossistselskapet vurdere å etablere flere tilsvarende anlegg i Norge.

Fremtidens drivstoff

– Hydrogen er sammen med elektrisitet fremtiden når det gjelder drivstoff. Vi vil i stor grad selv produsere strømmen fra egne solcelleanlegg. Vi ønsker å være en spydspiss og pådriver for introduksjon og bruk av miljøvennlig teknologi. Innen få år er målet å ha realisert vår ambisjon om fornybart drivstoff i hele bilflåten, sier styreleder Torbjørn Johannson i ASKO og adm. direktør Jørn Arvid Endresen i ASKO Midt-Norge.

– Vi er takknemlige for investeringsstøtten vi har fått fra ENOVA, som gir oss mulighet til å realisere prosjektet i samarbeid med SINTEF, sier Johannson og Endresen.

Ledende på miljøtransport

– ASKO er blant de ledende i miljøarbeidet innen landtransport i Norge, og viser nok en gang at de er langt fremme på uttesting og innfasing av ny og miljøvennlig teknologi. Hydrogen er et svært interessant alternativ til fossilt drivstoff i landtransport, spesielt for busser og lastebiler som kjører over lengre distanser der batteridrift er mindre hensiktsmessig, sier markedsdirektør Audhild Kvam i Enova. Hun tror dette prosjektet kan bli meget viktig på lang sikt.

Tester hydrogen under norske forhold

– Det er i dag begrenset kunnskap om hvordan hydrogendrevne lastebiler vil fungere under ekte og tøffe norske forhold. Dette prosjektet vil bidra til å bygge den kunnskapen, både hos ASKO og andre aktører i inn- og utland. Lykkes dette prosjektet, vil det derfor åpne muligheter for å ta i bruk mer hydrogen i landtransporten, sier Kvam.

600 lastebiler på veien

ASKO er en av landets største transportbedrifter med 600 lastebiler på veiene over hele landet. Ambisjonen til selskapet er å bli klimanøytral, dvs. kun bruke fornybart drivstoff. Grossistselskapet var først i verden i 2009 med lastebil drevet med bioetanol. I dag har selskapet ca. 40 bioetanolbiler med over 80 prosent lavere utslipp. Det har også biler drevet med biogass basert på matavfall og slam. ASKO installerer i disse dager egne tanker ved alle sine 12 engrosanlegg landet over og har sikret seg et års forbruk av biodrivstoff uten PFAD/palmeolje.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS