Mange har sett seg lei av bedrifters kreative markedsføring rundt bærekraft. Nå lanseres ti tips for å unngå å fremstille seg selv som mer miljøvennlig enn man er.
Mange har sett seg lei av bedrifters kreative markedsføring rundt bærekraft. Nå lanseres ti tips for å unngå å fremstille seg selv som mer miljøvennlig enn man er.

Ti gode råd mot grønnvasking

Næringslivets klimanettverk og miljøforkjempere er lei av at bedrifter pynter på sannheten om hvor bærekraftige de er. Nå lanserer de en kampanje med kjøreregler for næringslivet.

Publisert

Grønnvaskingsplakaten finner du her:

– Grønnvasking er at man fremstiller seg som mer miljøvennlig enn man er, og det innebærer enkelte typer villedende markedsføring, sier Ida Pernille Hatlebrekke, bærekraftsansvarlig i Looping, til nettavisen E24.

Hun er en av initiativtakerne til «Grønnvaskingsplakaten», som er utarbeidet av Skift – Næringslivets klimaledere i samarbeid med Miljøstiftelsen Zero, WWF Verdens naturfond og Framtiden i våre hender.

Tenkt som veileder

Målet med denne tipunktsplakaten har vært å lage en veileder som gjør det enklere for små og store bedrifter å unngå grønnvasking. Plakaten er altså ment som råd til bedriftene, da det er Forbrukertilsynet som følger opp saker om villedende markedsføring.

(e24.no)