
Ti gode råd mot grønnvasking
Næringslivets klimanettverk og miljøforkjempere er lei av at bedrifter pynter på sannheten om hvor bærekraftige de er. Nå lanserer de en kampanje med kjøreregler for næringslivet.
– Grønnvasking er at man fremstiller seg som mer miljøvennlig enn man er, og det innebærer enkelte typer villedende markedsføring, sier Ida Pernille Hatlebrekke, bærekraftsansvarlig i Looping, til nettavisen E24.
Hun er en av initiativtakerne til «Grønnvaskingsplakaten», som er utarbeidet av Skift – Næringslivets klimaledere i samarbeid med Miljøstiftelsen Zero, WWF Verdens naturfond og Framtiden i våre hender.
Tenkt som veileder
Målet med denne tipunktsplakaten har vært å lage en veileder som gjør det enklere for små og store bedrifter å unngå grønnvasking. Plakaten er altså ment som råd til bedriftene, da det er Forbrukertilsynet som følger opp saker om villedende markedsføring.