Posten er med og utvikler elektriske lastebiler som dette fra Volta.
Posten er med og utvikler elektriske lastebiler som dette fra Volta.

Posten utvikler helelektrisk lastebil

Posten Norge samarbeider med Volta Trucks for å utvikle en ny type helektrisk lastebil som skal distribuere pakker i sentrum av nordiske byer.

Publisert

Posten og Bring vil teste ut Volta Zero, som er verdens første spesialbygde helelektriske 16 tonns lastebil i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Testene vil starte i første kvartal i 2021.

– Vi har et mål om å kun benytte fornybare energikilder på kjøretøy og i bygg innen 2025. For å nå dette målet er samarbeid med selskaper som Volta Trucks avgjørende. Å være den første pilotbrukeren av en Volta Truck i Skandinavia sender en klar beskjed om vår bærekraftsintensjon, og vi ser frem til et godt samarbeid for å utvikle fremtidens utslippsfrie lastebiler, sier Kenneth Tjønndal Pettersen som er pressesjef i Posten.

Gjennom samarbeidet med Posten og Bring vil Volta Zero bli testet ut i bymiljøene der den skal brukes. Det vil gi nyttig kunnskap og tilbakemeldinger til de som utvikler lastebilen.

Adm. direktør Rob Fowler i Volta Trucks ser fram til samarbeidet.

– Med svenske og norske grunnleggere har Volta Trucks sterke nordiske røtter. Vår jobb er å utvikle en spesialbygget helelektrisk lastebil som vil gi økt sikkerhet for fotgjengere og andre trafikanter, og samtidig gi bedre luftkvalitet for alle, sier han. Nordisk samarbeid – Jeg er glad for dette eksklusive samarbeidet slik at vi får testet Volta Zero i de viktige nordiske markedene. Bring stiller strenge krav til sine kjøretøy. Vi tror nullutslippsbilen Volta Zero med en rekkevidde på 200 kilometer vil passe perfekt. Jeg gleder meg til å få tilbakemeldinger fra Posten og Brings sjåfører, sier Fowler.

Om den elektriske lastebilen

Volta Zero er verdens første spesialbygde heleelektriske 16 tonns lastebil som er designet for distribusjon i bysentrum. Den har en rekkevidde på 150-200 kilometer, og vil fjerne 50 kg CO2 pr 100 kjørte kilometer. Volta Trucks ønsker å være den sikreste produsenten av lastebiler. Volta Zero er bygget som elkjøretøy fra grunnen, noen som gjør det enkelt å designe den for sikkerhet. At den ikke har forbrenningsmotor, gjør at sjåføren sitter lavere enn i en vanlig lastebil. Det sammen med en førerhytte i glass gjør at sjåføren har 220 graders sikt, noe som minimerer blindsonene.

(Pressemelding fra Posten Norge)