Posten er med og utvikler elektriske lastebiler som dette fra Volta.
(Foto: Posten Norge)
Posten utvikler helelektrisk lastebil
Posten Norge samarbeider med Volta Trucks for å utvikle en ny type helektrisk lastebil som skal distribuere pakker i sentrum av nordiske byer.
Posten og Bring vil teste ut Volta Zero, som er verdens første spesialbygde helelektriske 16 tonns lastebil i Norge, Sverige, Danmark og Finland. Testene vil starte i første kvartal i 2021.
– Vi har et mål om å kun benytte fornybare energikilder på kjøretøy og i bygg innen 2025. For å nå dette målet er samarbeid med selskaper som Volta Trucks avgjørende. Å være den første pilotbrukeren av en Volta Truck i Skandinavia sender en klar beskjed om vår bærekraftsintensjon, og vi ser frem til et godt samarbeid for å utvikle fremtidens utslippsfrie lastebiler, sier Kenneth Tjønndal Pettersen som er pressesjef i Posten.
Gjennom samarbeidet med Posten og Bring vil Volta Zero bli testet ut i bymiljøene der den skal brukes. Det vil gi nyttig kunnskap og tilbakemeldinger til de som utvikler lastebilen.
Adm. direktør Rob Fowler i Volta Trucks ser fram til samarbeidet.
– Med svenske og norske grunnleggere har Volta Trucks sterke nordiske røtter. Vår jobb er å utvikle en spesialbygget helelektrisk lastebil som vil gi økt sikkerhet for fotgjengere og andre trafikanter, og samtidig gi bedre luftkvalitet for alle, sier han. Nordisk samarbeid – Jeg er glad for dette eksklusive samarbeidet slik at vi får testet Volta Zero i de viktige nordiske markedene. Bring stiller strenge krav til sine kjøretøy. Vi tror nullutslippsbilen Volta Zero med en rekkevidde på 200 kilometer vil passe perfekt. Jeg gleder meg til å få tilbakemeldinger fra Posten og Brings sjåfører, sier Fowler.
Om den elektriske lastebilen
Volta Zero er verdens første spesialbygde heleelektriske 16 tonns lastebil som er designet for distribusjon i bysentrum. Den har en rekkevidde på 150-200 kilometer, og vil fjerne 50 kg CO2 pr 100 kjørte kilometer. Volta Trucks ønsker å være den sikreste produsenten av lastebiler. Volta Zero er bygget som elkjøretøy fra grunnen, noen som gjør det enkelt å designe den for sikkerhet. At den ikke har forbrenningsmotor, gjør at sjåføren sitter lavere enn i en vanlig lastebil. Det sammen med en førerhytte i glass gjør at sjåføren har 220 graders sikt, noe som minimerer blindsonene.
(Pressemelding fra Posten Norge)