De første el-varebilene i Norden. (Foto: Posten Norge)

Nå kommer de første el-varebilene

Store distributører tar nå i bruk Nordens første elektriske varebiler. Bilene skal frakte varer til bedrifter i Oslo sentrum.

Publisert

Enova har gitt støtte til innkjøp av de to første store elektriske varebilene for utprøving i Norge. Bilene er produsert av Iveco, og er de første serieproduserte el-varebilene i sin klasse. Allerede over nyttår skal bilene levere varer til bedrifter i Oslo sentrum – uten utslipp.

Det er Posten og Bring som først tar i bruk de elektriske varebilene.

Bedre for byluften

– Elektriske biler er bedre for byluften, og de nye bilene gjør det mulig med utslippsfri vareutlevering av pakker og stykkgods til bedrifter i Oslo sentrum. Vi skal nå teste ut disse el-bilene som er i et helt nytt segment og er stolte av å kunne ta vår miljøsatsing ett steg videre, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge i en pressemelding.

Satser på el-transport i byer

Posten og Bring leter hele tiden etter miljøeffektive transportløsninger og satser særlig på å elektrifisere transporter i byer og sentrumsnære områder. Elektriske biler for større nyttelast har tidligere ikke vært tilgjengelige på markedet, blant annet på grunn av pris. Bilene koster nesten tre ganger så mye som et liknende kjøretøy med fossilt drivstoff, men innkjøpet er støttet av Enova.

Også minibusser og maxitaxier

– Prisen vil synke etter hvert som volumet øker, men det forutsetter at noen drar lasset og viser bransjen at dette fungerer. Derfor er vi glade for å kunne hjelpe Posten Norge med å gå foran. Dette kan bidra til å etablere et marked i Norge for el-varebiler, men også få fortgang på innfasing av elektriske minibusser og maxitaxier, sier markedsdirektør Audhild Kvam i Enova.

Ambisiøse miljømål

Posten og Bring har satt et ambisiøst miljømål om å redusere CO2-utslippene med 40 prosent innen 2020, og økt bruk av elektriske kjøretøy er viktig for å nå dette målet. Posten Norge har allerede landets største elektriske kjøretøypark med 1200 elektriske biler, traller og mopeder.

– Vi er en spydspiss i miljøeffektiv transport, og vil bidra til å heve standarden i bransjen. Våre biler må kjøre i bysentra for at privatpersoner og bedrifter skal få varene sine, men med Posten og Brings miljøtiltak reduserer vi forurensingen. Det er vi stolte av, sier Wille.

Innen nyttår har Posten Norge lagt om kjøretøyflåten, og kan dermed levere CO2-fri postdistribusjon av brev og småpakker i 40 byer og tettsteder innen 2016.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS