Svein Arild Andås i Andås Begravelsesbyrå. (Foto: Jan Tveita)
Svein Arild Andås med kollega Anne Berit Høyland. (Foto: Jan Tveita)
- I valg av kister og urner prioriterer vi miljøet høyt, sier Svein Arild Andås. (Foto: Jan Tveita)

Landets første miljøsertifiserte begravelsesbyrå

Andås Begravelsesbyrå i Kristiansand ble miljøsertifisert i 2001 – som det første av sitt slag her i landet.

Publisert

Miljøet har alltid hatt høy prioritet hos Andås Begravelsesbyrå i Kristiansand. Etter en omfattende gjennomgang og opplæring av staben ble byrået – som det første i landet – sertifisert som miljøfyrtårn i 2001.

– Etter dette er vi resertifisert en rekke ganger, senest i 2012, opplyser daglig leder Svein Arild Andås til HMS-magasinet.

Vi treffer Andås i Elvegata 15 i Kristiansand sentrum. Her har byrået holdt til siden 1958. I Elvegata har byrået sine kontorer, egen kundeparkering i bakgården, eget seremonirom, kjølerom, lager og utstillinger av gravsteiner, kister og urner. Det har også et eget hustrykkeri.

Materialer, energi og transport

Miljøsertifiseringen stiller krav til både materialer, energiforbruk og transport: – Vi har ikke lenger egen kisteproduksjon, men kjøper kister og utstyr fra to større norske produsenter, forteller Andås. Kistene er produsert av miljøgodkjent tre, enten furu eller gran.

– Vi stiller også miljøkrav til andre materialer vi bruker i virksomheten, forteller han.

Energiøkonomisering

– Når det gjelder energiforbruk, er vi på vei over til led-belysning. Dette – sammen med automatisk styring av lyset – vil spare oss for betydelige kostnader, opplyser han.

– I tillegg har vi satt i verk tiltak som gjør at vi sparer mye strøm på varme og ventilasjon. På veggene har for eksempel spesielle varmebilder som sprer varmen 170 grader, i tillegg avgir spesielle plater i taket varme. Varmevekslere over dørene sørger for at vi gjenvinner opp til 70 prosent av varmen i lokalene, sier Andås.

Tradisjonsrikt byrå

Andås Begravelsesbyrå har en lang historie – også før 1958.

– Min bestefar Anton Andås etablerte byrået i Elvegata 11 i 1933, og han hadde holdt på med kisteproduksjon siden 1923.

– Jeg representerer tredje generasjon, i dag arbeider faktisk også fjerde generasjon Andås her, forteller han. Byrået har til sammen sju ansatte.

Fysisk arbeidsmiljø

De fleste tunge løftene finner ikke lenger sted i byrået. Hjelpemidler som bæreseler, vogner og traller har bidratt vesentlig til å gjøre arbeidet for de ansatte mindre fysisk belastende. Også når det gjelder transport, har det skjedd mye. Lasteramper og elektriske heiseanordninger gjør det mye enklere å bringe tunge kister inn og ut av bilene. Hjelpemidler inne på stellerommet gjør også arbeidet fysisk lettere.

Overgang til el-biler

I byrået er diskusjonen i gang om de skal gå over til el-biler i virksomheten:

– Vi har to el-biler i dag. El-bilene egner seg til transport i sentrumsnære områder, sier Andås. Når det gjelder transport over større avstander ut i distriktene, må vi nok fremdeles benytte kjøretøy som går på fossilt drivstoff, sier Andås.

BHT som støtte

– Bedriftshelsetjenesten har et eget program for oppfølging av våre ansatte i byrået, sier Svein Arild Andås. BHT deltar også på vernerundene, tilføyer han.

– Vi er både til stede på møter sammen med de ansatte i byrået, og de ansatte kommer til oss, forteller Beate Vikhals, leder for Agder BHT.

– Det er en mentalt krevende jobb å arbeide i et begravelsesbyrå, tilføyer hun. De ansatte møter daglig pårørende i sorg, de bistår dem gjennom en tung tid og avslutter sin del ved begravelsen. Deretter er det kanskje rett til et møte med nye pårørende etter et nytt dødsfall.

– Arbeidskollegene støtter hverandre, men selv om de er erfarne i jobben, kan det iblant gå inn på den enkelte. Derfor kan vi i bedriftshelsetjenesten bidra med vår kompetanse – kall det gjerne en form for debrifing – når det røyner på, sier Vikhals.

Hun tilføyer at begravelsesbyrået er flinke til å bruke bedriftshelsetjenesten.

Du kan lese mer om landets første miljøsertifiserte begravelsesbyrå i HMS-magasinet nr. 3 i år!

Powered by Labrador CMS