Angelos Melikas ved Scandic Oslo Airport Hotel på Gardermoen fyller en matboks bestilt av en kunde gjennom appen To Good To Go. (Foto: Jan Tveita)

Kuttet matsvinnet med 85 tonn i fjor

Det siste året har hotellkjeden redusert matsvinnet med nesten ti prosent, tilsvarende 125 000 måltider.

Publisert

– Vi har forpliktet oss til å kutte matsvinn med 20 prosent innen 2020. Tallene for 2017 viser at vi har kommet veldig langt allerede, og det er vi veldig stolte over, sier adm. direktør Svein Arild Steen-Mevold i Scandic Hotels Norge i en pressemelding.

Spart 4,8 millioner

I 2016 var gjennomsnittlig matsvinn for hver hotellgjest 135 gram. Med flere konkrete tiltak, og økt fokus blant de ansatte, ble mengden matsvinn redusert til 123 gram pr. gjest i fjor. Det er en nedgang på 9,2 prosent pr. gjest – og gram blir fort til tonn i hotell- og restaurantbransjen.

– 85 tonn matsvinn spart er mye penger. Med en snittpris på rundt 56 kroner kiloen har vi spart 4,8 millioner kroner på svinnet. Viktigst av alt er imidlertid effekten på miljøet. Vi har jobbet målrettet med å kutte matsvinn siden 2011 og ønsker å lede an i bransjen, sier Morten Malting, direktør for mat- og drikke i Scandic Hotels Norge.

Ferskere mat og mindre matsvinn

Hotellkjeden er opptatt av alle de små og store tiltakene som til sammen gjør at den når målene for å redusere matsvinn. Kjeden var blant annet den første som introduserte mindre tallerkener. Hotellene setter også fram mindre buffetmat av gangen, noe som gjør at maten til enhver tid er enda ferskere. Dessuten oppfordres gjestene til å forsyne seg flere ganger.

Veier matavfallet

Alt matavfall veies nøye slik at man har full kontroll på hvor mye matavfall hvert hotell produserer. Dessuten jobber kjøkken og booking tett sammen for å optimalisere menyen til ulike grupper og redusere matsvinnet ytterligere.

Too good to go

I tillegg samarbeider hotellkjeden med app-tjenesten Too good to go, som gjør det mulig å selge overskuddsmat til en rimelig pris. Malting understreker imidlertid at satsningen ikke bare har vært hotellenes fortjeneste. Hotellgjestene som har besøkt Scandic har vist stort engasjement.

– Vi opplever at dette er viktig for gjestene våre. Veldig mange lar seg inspirere av plakatene vi har satt opp, hvor vi oppfordrer gjestene våre til å bry seg. Det gjør at flere tar mindre på tallerkenen, og går flere ganger. Da sparer vi mye, sier Malting.

En øyeåpner

Scandic-hotellet som har klart å kutte mest i matsvinnet, er Scandic Rock City i Namsos. På ett år har de redusert matsvinnet med hele 47 prosent.

– Vi har jobbet systematisk og målbevisst med å redusere matsvinnet vårt gjennom hele 2017, og det er veldig gøy å se resultatene. Vi har for eksempel skilt fremme som sier hvor mye mat som ble kastet dagen før. Det er en øyeåpner for mange av gjestene våre, og skaper dialog om hvordan vi kan gjøre ting bedre sammen, sier Lars Strøm, hotelldirektør ved Scandic Rock City.

Bevisstgjør kjøkkenpersonalet

– Vi har gjennomført en rekke tiltak på kjøkkenet. Blant annet har vi konstruert menyene slik at vi bruker opp råvarene vi bestiller. Opplæring av kjøkkenpersonalet har også vært viktig for å sikre en bærekraftig produksjon. Det er ikke slik at det å redusere matsvinn må gå på bekostning av kundenes opplevelse. Om noe, kan det gjøre at gjestene føler seg sikre på at hotellet man bor på jobber for bærekraftighet, sier kjøkkensjef Espen Hedel ved hotellet.

(Pressemelding fra Scandic Hotels)

Powered by Labrador CMS