(Foto: ASKO)

Første elektriske lastebil tatt i bruk

Landets første elektriske lastebil ruller nå på norske veier. Lastebilen skal distribuere dagligvarer til matbutikker i Oslo-området.

Publisert

Det er dagligvaregrossisten ASKO som har tatt i bruk den elektriske lastebilen, som kan ta 18 paller og har en rekkevidde på omtrent 20 mil. Rekkevidden gjør at bilen egner seg til bydistribusjon, og vil lades når den er innom rampen på lageret. Det er ingen lokale utslipp verken fra bil eller kjøleaggregat.

Bygget i Nederland

Bilen er av merke EMOSS og er bygget i Nederland. Den vil ha lavere drifts- og vedlikeholdskostnader enn dieselbiler. Årlige dieselbesparelser er på 17 500 liter. Sammenliknet med tilsvarende dieselbil forventes det en årlig energireduksjon på 116 500 kWh. Tradisjonell drivlinje og motorpakke er erstattet med elektromotor og batteripakker. Motoren yter 200 kW har et maks dreiemoment på 3500 Nm.

Egen ladestasjon

Ladestasjon for distribusjonsbilen settes opp på egen eiendom. Ladetid på 50 prosent kapasitet à 2,5 timer, fulladet à 5 timer. Bilen har en batteripakke på 240 kWh lithiumbatterier. Antatt forbruk pr. km er 1,2 kWh.

To til snart i drift

For å danne et godt erfaringsgrunnlag for hvilke muligheter og begrensninger som ligger i elektrisk drift, skal ytterligere to elektriske distribusjonsbiler settes i drift. Erfaringene vi gjør gjennom testperioden, vil danne beslutningsgrunnlag for en større innfasing av elektriske distribusjonsbiler i ASKO. Målet er at dagligvaregrossisten innen 2020 kun skal bruke 100 prosent fornybar energi og utelukkende 100 prosent fornybart drivstoff.

– Næringslivet må gå foran i arbeidet med det grønne skiftet, og det gjør ASKO, sa statsminister Erna Solberg under lanseringen av den nye lastebilen.

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS