Rema 1000 på Røyslimoen i Lillehammer er den første butikken dagligvarekjeden bygget etter sine nye miljøkrav. Butikken sto ferdig i desember 2015. (Foto: Jan Tveita)
Simen Rusten er stolt kjøpmann og butikksjef i butikken på Røyslimoen. (Foto: Jan Tveita)

Blant de beste på miljøledelse i Norden

Dagligvarekjeden har redusert klimagassutslippene med 25 prosent siden 2013 og rangeres blant de aller beste i Norden.

Publisert

Den internasjonale klimaorganisasjonen CDO gir REMA 1000 karakteren A- i 2016 i klimaledelse. Med dette er de et av selskapene med høyest skår i Norden. Ifølge en talsmann for CDP (Carbon Disclosure Project) i Europa har dagligvarekjeden vist en utrolig evne til forbedring og innsats for å redusere utslipp gjennom helhetlige grep i hele sin verdikjede siden første måling i 2013. En reduksjon på 25 prosent tilsvarer et klimagassutslipp på 22 131 tonn CO2e. Det er like mye som 8852 biler på norske veier i ett år, heter det i en pressemelding fra selskapet.

Tar miljøansvar

– I REMA 1000 er klimaledelse en del av vårt ansvar, og i de årene vi har rapportert til CDP er vår karakter forbedret fra C i 2014 til A- (minus) i 2016. Det har vi jobbet hardt for å oppnå, og vi er veldig fornøyd med resultatet, sier Ole Robert Reitan, adm. direktør i butikkjeden.

Omfattende klimaregnskap

Som første privateide virksomhet i Norden har kjeden valgt å rapportere sitt miljøarbeid til CDP. Vanligvis er dette kun mulig for børsnoterte selskaper, men REMA 1000 er med gjennom det såkalte Non Listed-programmet. Siden 2013 har CDP laget klimaregnskap for dagligvarekjeden som inkluderer direkte forbruk av fossilt brensel, bruk av strøm og fjernvarme, samt utslipp knyttet til reisevirksomhet, distribusjon av varer og lekkasje på kjølemedier.

Klar klimastrategi

Nordiske virksomheter skårer gjennomsnittlig B- (minus). REMA 1000 rangeres over gjennomsnittet i sin bransje og som en av de aller beste i Norden. CDP trekker fram at REMA 1000 har en klar klimastrategi med langsiktige mål for å redusere utslipp i henhold til FNs klimamål.

(Pressemelding)

Carbon Disclosure Project

Carbon Disclosure Project er en uavhengig organisasjon som samler klimadata fra de største børsnoterte selskapene i verden. Organisasjonen forespør årlig rapportering på klimaledelse og klimaarbeid fra 5500 ulike selskaper. De som velger å rapportere får karakter basert på klimaledelse, og kan dermed sammenligne seg med hverandre på områder som klimastrategi, reduksjonsmål og -tiltak, og hvordan de håndterer risiko og muligheter som følger av klimaendringene.

(Kilde: Pressemelding fra Rema 1000)

Powered by Labrador CMS