Coca-Cola-Lørenskog

Vant miljøpris for drikkeflaske

En klimavennlig mineralvannflaske har i løpet av få år spart miljøet for mer enn 400 000 fat med olje på verdensbasis, ifølge produsenten.

Publisert

Coca-Cola Enterprises i Lørenskog. (Foto: Jan Tveita)

Coca-Cola Enterprises ble nylig tildelt Optimeringsprisen 2013 for den miljøvennlige drikkevannflasken PlantBottle, opplyser Grønt Punkt i en pressemelding. Prisutdelingen fant sted under Emballasjedagene 2013, og mineralvannprodusenten delte prisen med Glomma Papp.

Sparer vann og olje

"

PlantBottle.

Siden lanseringen av PlantBottle i 2009 har flasken spart miljøet for mer enn 400 000 fat med olje på verdensbasis, ifølge Coca-Cola Enterprises.

PlantBottle består av inntil 22,5 prosent plast laget på biprodukter fra sukkerproduksjon og 25 prosent resirkulert PET. I tillegg gjør overgangen fra gjenbruk til gjenvinnbare flasker at tappeanlegget på Lørenskog sparer hele 200 millioner liter vann årlig.

Coca-Cola får prisen både for å ha bidratt til å redusere klimautslippene og for å redusere vannforbruket i produksjonen betydelig, ifølge juryen.

Fornøyd prisvinner

Stein Rømmerud.

– Dette er nok en bekreftelse på at vi gjør noe riktig. Vi er veldig stolte og glade for prisen. Her i Norge har vi hatt full produksjon av PlantBottle fra mai, og Coca-Colas visjon er at hele sortimentet på verdensbasis skal være tappet på PlantBottle innen utgangen av 2020, og da vil den totale miljønytten komme enda klarere fram, sier kommunikasjonsdirektør Stein Rømmerud i Coca-Cola Enterprises.

Glomma Papp

Den andre prisvinneren Glomma Papp fikk prisen på et mer generelt og helhetlig grunnlag. Juryen begrunnet utdelingen med bedriftens mange emballasjeløsninger utarbeidet i samarbeid med kundene, og for at de med det viser at de har satt optimeringsarbeidet i system.

(Pressemelding)

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut en gang i uka! Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året!

"
Powered by Labrador CMS