Norge har tatt «pole position» for elbil i europeisk sammenheng, med desidert høyest antall elbiler pr. innbygger. Men el-bilder må lades opp på sikkert vis.
Flere og flere butikkjeder tilbyr sikker lading for sine elbil-kunder. På bildet butikksjef Kristian Andersen ved Coop Extra i Kongsvinger. (Foto: Jan Tveita)
Det har vært en eventyrlig vekst av elbiler på norske veier de siste to årene. Dette skyldes i stor grad at statlige incentiver har gjort kjøp og bruk gunstig. For en boligeier er det viktig å sørge for sikker lading, skriver NELFO i en pressemelding.
Brannfarlig lading
- En «vanlig» stikkontakt gir en lite fleksibel og treg lading av elbilen. I den nye standarden for elektriske installasjoner skal vanlige stikkontakter for lading av elbil ha maksimalt 10A vern. Kontroller av elektriske anlegg har avdekket at vanlig stikkontakter ikke håndterer høy belastning over lang tid. Det vil kunne føre til svidde kontakter og i ytterste konsekvens brann. Derfor er det kommet en begrensning på vanlige stikkontakter, sier fagsjef Jon Steinar Hanstad i NELFO – Foreningen for EL og IT bedriftene.
Avlast stikkontakten
– Eksisterende stikkontakter i garasjen burde ikke ukritisk benyttes til lading av elbiler. En ladeboks (mode2) veier fra 1-3 kg. Hvis denne blir hengende ned, vil ikke kontakten tåle den mekaniske belastningen. Det er absolutt nødvendig at boksen henges på en krok eller legges på en hylle for å avlaste stikkontakten, påpeker Hanstad.
Skaff deg ladeuttak
– Når man går til innkjøp av en elbil, bør man investere i et ordentlig ladeuttak. En vanlig stikkontakt er ikke designet for dette formålet. En elektroinstallatør kan gi gode råd om egnet løsning for ulike ladebehov, som vil medføre trygg og rask lading av elbilen, sier Hanstad.
– Det er viktig å merke seg at de fleste strømnett har en kapasitetsbegrensning som kan medføre at nettet må forsterkes. I dag er det «først til mølla» som gjelder. Det innebærer at sistemann kan risikere å måtte betale en vesentlig høyere pris enn naboen, avslutter Hanstad.