Clarion Hotel Royal Christiania1

Norges første økosertifiserte hotellselskap

Som første hotellkjede i landet tar Nordic Choice Hotels i bruk Debios serveringsmerker. I løpet av høsten vil Debios serveringsmerke i bronse være å finne på kjedens 86 hoteller.

Publisert

Clarion Hotel Royal Christiania i Oslo er det første hotellet som mottar bronse-merket.

Dette betyr at 20 000 hotellgjester vil ha 15 økologiske produkter å velge mellom hver dag, skriver Debio på sine nettsider.

Egg og kaffe

Nordic Choice har det siste året spisset den økologiske satsningen mot utvalgte økologiske produkter. For eksempel er all kaffe og alle skallegg som serveres gjestene økologiske. Bare i fjor serverte de norske Nordic Choice-hotellene 1600 kopper økologisk kaffe hver time, og kjøpte 3,5 millioner økologiske skallegg.

– Våre hoteller står for 23 prosent av all omsetning av økologiske produkter i storhusholdningsmarkedet. Vi ønsker å bruke vår posisjon aktivt som storinnkjøper. Derfor spisser vi den økologiske satsningen mot produkter der vi vet at Nordic Choice utgjør en forskjell, sier Torgeir Silseth, adm. direktør i Nordic Choice.

Clarion Hotel Royal Christiania i Oslo er det første hotellet som mottar merket. Utover høsten vil bronsemerket være å finne på alle norske Nordic Choice-hoteller. Nofima og ØQ vil bistå i opplæring av ansatte i hotellkjeden.

Gull, sølv og bronse

Debios nye merkeordning kan benyttes av hoteller, restauranter, hoteller, kaféer, kantiner og andre virksomheter som ønsker å profilere økologisk mat og drikke på en tydelig måte. Merkeordningen har tre nivåer, bronse, sølv og gull - avhengig av hvor mye økologisk som serveres.

Økologisk målsetning

– Vi er veldig glade for at Nordic Choice-kjeden gir et tydelig signal om at de satser på økologisk mat. Med Debios serveringsmerke i bronse kan gjestene være trygge på at de får tilgang til økologiske produkter. Vi opplever at stadig flere blir opptatt av hvor maten kommer fra og hvordan maten er produsert. Nordic Choice sitt initiativ og satsing på økologisk mat er i tråd med forbrukernes ønsker, sier Emil Mohr, prosjektansvarlig for merkeordningen i Debio.

Regjeringen har som mål at 15 prosent av matproduksjonen og 15 prosent matforbruket i 2020 skal være økologisk.

– For å nå målsetningen er økologiske produsenter avhengig av at produktene kommer fram til forbrukeren. Når Nordic Choice forplikter seg til å tilby minst 15 økologiske produkter ved alle hotellene, bidrar det til å gi gode rammevilkår for økologiske produsenter, sier Emil Mohr.

Populær ordning

Debios nye merkeordning garanterer en bestemt andel økologiske matvarer på det enkelte serveringsstedet. Tilsvarende ordninger i våre naboland er svært populære. I Sverige er målet å øke fra dagens 800 Krav-sertifiserte økologiske spisesteder til 1000 i løpet av 2013. I Danmark kjøper sertifiserte storkjøkken inn økologiske produkter for én milliard kroner.

(debio.no)

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut en gang i uka! Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året!

"
Powered by Labrador CMS