Posten har vunnet en miljøpris for Norges største grønne kjøretøypark. Med sine 882 elektriske kjøretøy, 142 biogassbiler og 52 lastebiler på biodiesel er de en spydspiss i miljøarbeid i transport og logistikk, mener prisutdeleren NHO Logistikk og Transport.
Postbiler på biogass. (Foto: Nils Midtbøen/Posten Norge)
Komitelederen, adm. direktør Are Kjensli, uttaler i forbindelse med pristildelingen at Posten/Bring er blant de fremste miljøforkjemperne i Norge, uavhengig av bransje, og kan stå som et eksempel for alle som ønsker å bidra i miljøkampen.
Klimatiltak i Posten Bring
• I Sverige har man konsekvent brukt biodiesel produsert fra skog.• Introduserer bioetanol på biler i Norge. Fornyer bilparken jevnlig for å oppnå klimaeffekter.• 94 prosent av bilparken er Euro 5- motorer.• Har innført hastighetsbegrensning på 550 lastebiler for å begrense forbruket av drivstoff.• 68 prosent av alt gods sendes med tog der dette er et alternativ.• Tester ut sjøtransport langs norskekysten i stedet for bilfremføring.• Stiller krav til transportleverandørene om økonomisk kjøring, Euroklasse mv.
* Etablert miljøfond rettet mot ansatte for å inspirere til gode forslag og tiltak i organisasjonen.
* Eget miljø e-læringsprogram for alle ansatte.
Stor nordisk transportvirksomhet
Dag Meidell (Foto: Jan Tveita)
Posten Norge AS er et nordisk post- og logistikkonsern med 20 000 ansatte. Posten har 1400 salgssteder i Norge. Posten og Bring betjener både privatkunder og bedriftskunder og produserte 38 millioner pakker og to millioner brev i 2013. Posten Norge omsatte for drøye 23 milliarder kroner i 2013 med resultat før skatt på 619 millioner kroner. Selskapet ledes av konsernsjef Dag Mejdell.