Quality-Hotel-Ulstein

Best på bærekraft

I en indeks for bærekraft blant norske bedrifter ble Nordic Choice Hotels nylig rangert som best i hotellbransjen.

Publisert

Quality Hotel Ulstein er et Nordic Choice-hotell. (Foto: Jan Tveita)

Det er Sustainable Brand Index som årlig kårer Norges mest bærekraftige bedrifter, der fire av Nordic Choice Hotels fem hotellkjeder i år ble rangert blant de 12 beste bedriftene på indeksen.

Stolt over miljøarbeidet

– Å bidra til et bedre miljø og en bedre hverdag for andre er blitt en del av vår identitet og vår kultur. Dette er et arbeid vi er stolte av og som engasjerer våre medarbeidere. Det er hyggelig at dette arbeidet blir lagt merke til, sier Petter A. Stordalen, eier av Nordic Choice Hotels, i en pressemelding.

Sustainable Brand Index er Skandinavias største undersøkelse av bedrifter og bærekraft. Undersøkelsen gjennomføres årlig og dekker de største bedriftene i Sverige, Danmark, Finland og Norge. Totalt 24 000 forbrukere bidrar til evalueringen.

– Dette er et resultat av bevisst og målrettet arbeid. Bærekraft er selve grunnpilaren i Nordic Choice og gjennomsyrer vår tilnærming til drift, miljø og samfunnsansvar. Vi tror fremtidens gjester velger bort selskaper som ikke tar ansvar, sier adm. direktør Torgeir Silseth, .

Hotell i energiklasse A

Hotellselskapet har de siste ti årene jobbet systematisk med miljø og bærekraft. Samtlige hoteller er miljøsertifisert etter ISO 140001. Siden 2003 har det totale energiforbruket i selskapet blitt redusert med 25 prosent. Siden 2007 har selskapet spart 275 millioner liter vann, og redusert mengden av kjemikalier med 40 prosent. Fra 2008 til 2012 er mengden restavfall pr. gjestedøgn redusert med 45 prosent. Selskapet jobber også for å bidra til mer energieffektive bygg. I 2012 åpnet Clarion Hotel & Congress Trondheim, som er det første konferansehotellet i Norge i energiklasse A. I 2014 åpner Clarion Hotel Energy i Stavanger og Clarion Hotel Edge i Tromsø, begge i energiklasse A.

Miljøbevisste kunder

Som et ledd i satsningen på sunn og bærekraftig mat på samtlige hoteller arrangerer selskapet i mai Local EAT Award i samarbeid med NHO. Målet er å finne mer bærekraftige løsninger og ideer i matproduksjon.

– Nordic Choice serverer mat til over 20 000 gjester hver dag. En mer bærekraftig matindustri fordrer at vi tenker nytt i alle ledd av matvarekjeden. Det er mange gode initiativ som skjer lokalt i Norge, og de må løftes fram, sier Stordalen.

(Pressemelding)

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut en gang i uka! Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året!

"
Powered by Labrador CMS