Kjell-Håkon-Helgesen-Syklus

Syklus med storstilt kampanje

Under sitt nye merkenavn Syklus satser Norsk Glassgjenvinning og Norsk Metallgjenvinning nytt for å få oss til å resirkulere.

Publisert

Kjell Håkon Helgesen, administrererende direktør i Norsk Glassgjenvinning, vil at vi skal resirkulere mer glass- og metallemballasje. (Foto: Syklus)

Norsk Glassgjenvinning og Norsk Metallgjenvinning er ansvarlige for den norske gjenvinningsordningen for husholdningsemballasje av glass og metall. Nå lanserer de i fellesskap en storstilt kampanje for å få flere til å resirkulere fiskebollebokser, vinflasker og annen glass- og metallemballasje. Kampanjen rulles ut i høst med fire reklamefilmer på You Tube, boards og annonser.

Toppmoderne gjenvinningsanlegg

I samarbeid med kommunene og de interkommunale selskapene (IKS) samles årlig inn over 58 000 tonn glassemballasje og 8000 tonn metallemballasje. All innsamlet emballasje sendes til Fredrikstad, der selskapene har ett av verdens mest moderne anlegg for gjenvinning av glass og metall.

Verdifulle ressurser

Syklus har gått grundig til verks før årets kampanje, og direktør Kjell Håkon Helgesen i Norsk Glassgjenvinning sier at målet er å få folk til å se på glass- og metallemballasje som en verdifull ressurs istedenfor avfall.

– Våre undersøkelser viser at mange ikke vet hva som skjer med glass- og metallemballasjen etter at den leveres inn, og at de tror det er avfall. Vi kommer derfor til å fokusere på at dette er verdifullt råstoff som blir til noe nytt når det leveres inn. Glass- og metallemballasje kan gjenvinnes i det uendelige og bli til nær sagt hva som helst. Vi tror at flere vil bruke returpunktene når de vet dette, sier Helgesen, som leder de to selskapene med hovedkontor på Løren i Oslo.

– Ikke putt tomme fiskebollebokser og syltetøyglass i søpla, de kan bli til noe nytt og fint. For eksempel deler til en sykkel eller en ny vinflaske, sier adm. direktør Kjell Håkon Helgesen.

(Pressemelding)

(Foto:Syklus)

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut en gang i uken!Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året!

"
Powered by Labrador CMS