Én av fem bussjåfører bruker mobilen under kjøring. (Foto: Jan Tveita)
Bruker mobilen bak bussrattet
En spørreundersøkelse blant 689 bussjåfører tyder på at sjåførenes mobilbruk er et økende problem.
Det er forskere ved Transportøkonomisk institutt (TØI) som har sett nærmere på dette problemet. Stadig flere kunder klager nemlig over at bussjåfører bruker mobilen mens de kjører.
Følger med på varslinger
I en spørreundersøkelse utført av forskerne, svarer nær én av fem bussjåfører at de bruker mobil under kjøring. Det gjør de selv om det er i strid med busselskapets regler.
Mobilbruken er stort sett sporadisk, om vi skal tro svarene i undersøkelsen. Sjåfører som selv bekrefter at de bruker mobilen under kjøring, svarer nemlig at det skjer mindre enn én gang i uka. Tre prosent av bussjåførene oppga at de hver eneste dag brukte mobil under kjøring.
Men når bussjåførene ble spurt hva de tror om kollegers mobilbruk, så antok de at en av to brukte mobil minst en gang i løpet av ei uke.
Det hører med at mange sjåfører som ikke bruker mobilen aktivt under kjøring, bekrefter at de følger med på sms-er og facebook-varslinger de mottar på telefonskjermen.
Avhengig av sosiale medier
Det er de to TØI-forskerne Siri Hegna Berge og Ross Owen Phillips som står bak studien. I tillegg til spørreundersøkelsen har forskerne gjort intervjuer med sjåfører og ledere i busselskaper.
– Når så mange bussjåfører følger med på varslinger på mobilen, kan årsaken være at de i likhet med mange andre i samfunnet er blitt avhengige av regelmessig bruk av mobilen og å følge med på sosiale medier, sier Ross Owen Phillips til forskning.no.
Motstridende krav
Selv om busselskapene ikke vil at sjåførene skal bruke mobiltelefonen mens de kjører, så har busselskapene selv fått systemer som oppmuntrer til mobilbruk i tjenesten. Under arbeidet kan bussjåføren derfor bli nødt til å kontakte driftssentralen eller trafikklederen sin.
Busselskapene legger mye vekt på punktlighet. Men både i rushtrafikk og ellers kan det oppstå hendelser der bussjåføren blir stilt overfor motstridende krav.
– Sjåføren kan måtte velge mellom å skape ytterligere forsinkelser ved å stå stille for å bruke mobil og opprettholde sikkerheten, eller å kjøre for å imøtekomme kravet om punktlig og for å unngå at busselskapet blir ilagt gebyrer for forsinkelser. Å bruke mobil under kjøringen kan da fremstå som en løsning på en vanskelig situasjon, sier Phillips.
Bruker håndfri
Samtidig har tidligere forskning vist at en stor del av mobilbruken blant yrkessjåfører skyldes behov for å kommunisere med familie og kolleger. Også denne studien bekrefter at mye av mobilkontakten bussjåførene har med andre, er med familien sin.
Ny håndfri-teknologi har det gjort det enklere for bussjåfører å snakke med kolleger og andre i mobilen mens de styrer bussen. Sjåførene tror heller ikke at å snakke i håndfri mobil ved kjøring, øker sannsynligheten for en trafikkulykke.
De bussjåførene som sa at de bruker mobil under kjøring, har mindre tro enn andre på at de vil bli rapportert for dette, og at det kan få konsekvenser for dem.
Forskerne tror at den inkonsekvente behandlingen av mobilbruk som mange sjåfører opplever hos busselskapene, bidrar til å øke sannsynligheten for at de bruker mobilen mens de kjører.
For å redusere mobilbruken under busskjøring, foreslår forskerne klarere og mer konsekvente regler fra busselskapenes side. De foreslår også å involvere bussjåførene selv i arbeidet med å redusere mobilbruken.
(forskning.no)