(Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
(Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

Ta deg en lur på jobben

En høneblund midt i arbeidstida kan gjøre deg mindre syk og mer produktiv, mener søvneksperter.

Publisert

Søvnekspertene mener at flere bør lære seg kunsten å ta en powernap, melder NRK.

– Vi ser så store positive effekter av en powernap at flere kunne hatt nytte av det. Du restarter deg selv, og det er spesielt bra i yrker der du må være årvåken hele tiden, sier søvnforsker Børge Sivertsen ved Folkehelseinstituttet.

– Husker bedre

Sivertsen sier det er gjort mye forskning på høneblunder, blant annet i USA og Sverige. I nabolandet har man sett at sykefraværet har gått ned hos kommuner som har innført muligheten for powernaps.

– En powernap på mellom 15 og 20 minutter viser seg å være svært bra, forklarer han.

Han forteller at du husker bedre, hjernen får en liten timeout og fungerer mer optimalt etterpå.

– Søvn deles inn i flere faser. Sover du mellom 15 og 20 minutter, rekker du ikke å falle i dyp søvn. Den dype søvnen vil vi ikke ha, for da risikerer du å stjele fra nattesøvnen.

Han synes flere bedrifter med fordel kan legge til rette for en kort lur i arbeidstida.

– Når du ser hvordan innsatsen og produksjonen blir redusert når du er trøtt, slår en høneblund positivt ut.

– En pust i bakken

Da over 650 ansatte i Deloitte skulle flytte inn i nye lokaler i Oslo, var det naturlig å bygge to hvilerom. Det har bedriften nemlig hatt siden 1980-tallet.

– Vi har hvilerom slik at ansatte kan ta seg en pust i bakken, meditere, sove litt eller amme, hvis det er behov for det, sier partner Margrete Guthus.

Det er fritt fram for den ansatte selv å bestemme hva man vil gjøre på rommene.

– Mennesker er forskjellige. Da er det fint å ha et rom man kan nullstille seg på eller ta en liten hvil på, hvis man kjenner behov for det.

Daglig leder i EMConsulting og partner i Marshmallow group, Erik Møller, har lært ledere og ansatte å ta seg en powernap i over 30 år. Selv er han helt avhengig av høneblunden sin rundt klokka 14 hver dag.

– Da legger jeg meg på en futonmadrass på kontoret og får ned turtallet med 15–20 minutters halvsoving. Jeg liker å kalle det for dupping, forteller han til NRK.

Etter duppen merker han stor forandring.

– Jeg får et bedre humør og blir mer motivert for å begynne å jobbe igjen. Det er en restart, der våkenheten kommer tilbake av seg selv. Så mitt råd er: Ta deg en dupp.

(nrk.no)