(Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

Ta praten om du er i tvil

En fersk undersøkelse viser at fire av ti ledere har vært bekymret for at medarbeidere drikker for mye. Flere bør ta praten dersom de er bekymret. Nylig lanserte Akan kampanjen "Ta praten".

Publisert

– Årlig mottar Akan kompetansesenter ca. 700 bekymringssamtaler fra ledere og medarbeidere i norsk arbeidsliv. Flertallet av disse samtalene dreier seg om alkohol, forteller Elisabeth Ege, direktør ved Akan kompetansesenter.

Én av fire gjorde ingenting

At alkohol skaper noen utfordringer for arbeidslivet, er åpenbart. Den nye representative undersøkelsen viser blant annet at fire av ti ledere har vært bekymret for at en medarbeider drikker for mye. Av disse tok 41 prosent praten med vedkommende. Men hele én av fire var usikre på hva de skulle gjøre – så de gjorde ingenting. Av de som tok praten, opplevde én av to at medarbeideren reagerte med takknemlighet for å bli sett.

Når det gjelder medarbeidere, har én av fem vært bekymret for at en kollega drikker for mye. Dessverre så mener hele én av tre at dette ikke angår dem, og at de derfor ikke har gjort noe med bekymringen sin.

Ta praten

Alkohol er ingen privatsak i det øyeblikket det får konsekvenser for arbeidsplassen. Undersøkelsen viser at mange tar praten, men mange valgte ikke å gjøre noe.

– Dersom man har en magefølelse av at noe ikke er helt som det skal være, anbefaler vi ledere å ta praten. Dette kan eksempelvis dreie seg om endring i atferd, arbeidsprestasjon eller sykefravær. Du vil aldri få nok bevis, sier Ege.

Det er bedre å ta en samtale for mye enn en samtale for lite

– En samtale kan sette i gang følelser og reaksjoner hos vedkommende som kan bidra til positiv endring for den det gjelder, pårørende og arbeidsplassen, avslutter Ege.

(Pressemelding)

Om undersøkelsen

YouGov har på vegne av Akan kompetansesenter gjennomført undersøkelsen med et representativt utvalg av ledere og medarbeidere i mars 2016.

Powered by Labrador CMS