(Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
Tidstyvene som ødelegger arbeidsdagen
Ønsker du å jobbe mer effektivt og takle stress på en bedre måte? Dersom du føler at du sløser bort tiden din på jobb, finnes det nyttige tips for å få mer ut av arbeidsdagen.
Det er nrk.no som skriver dette. Nettstedet har snakket med noen eksperter på området om hva du kan gjøre for å utnytte arbeidsdagen mer effektivt. Blant dem er Gunhild Bjaalid, organisasjonspsykolog ved Universitet i Stavanger, Marit Christensen, psykolog ved NTNU og Cecilie Thunem-Saanum, foredragsholder og forfatter av boka «Tid til alt». Under sammenfatter vi noen av tipsene deres.
Dette kan ødelegge arbeidsdagen din:
- Du planlegger ikke tiden din.
Har du ingen plan, er det ikke lett å få ting gjort. Lag en liste med hvilke oppgaver som skal utføres i løpet av dagen. Du bør gjøre de tyngste oppgavene først mens du fremdeles er frisk og opplagt. Så kan du heller ta rutineoppgaver utover dagen når du begynner å bli sliten.
Innse at enkelte arbeidsoppgaver ofte tar lengre tid enn du tror. Større og krevende utviklingsoppgaver må ofte lide fordi du prioriterer raske oppgaver som haster mer. Det kan skape stress og uro.
Hvor ofte du trenger pauser avhenger av individuelt energinivå og hvor krevende arbeidsoppgavene er. Men ekspertene er enige om at avbrekk er lurt. Pauser er viktig fordi de er med på å styre kvaliteten på din neste arbeidsøkt.
Mange tror for eksempel det er lurt å spise ved pulten, men denne formen for multitasking er ikke alltid effektiv.
- Tiden kastes bort i møter.
Ikke spre møtene utover dagen. Legg heller opp til flere møter mot slutten av dagen.
Stadige avbrytelser gjør at vi ikke får konsentrert oss. Det kan være kollegaer som kommer for sent, eller som til stadighet kommer bort for å prate. Et godt tips kan være å ha noen dager iblant der du ikke er tilgjengelig. Har du mulighet, kan det være lurt å jobbe hjemme om du trenger å konsentrere deg.
(nrk.no)