(Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

Sjefen kan knekke motivasjonen

Sjefer kan i liten grad få en prest eller søppelkjører til å brenne for jobben. Men sjefen kan med enkle grep ødelegge de ansattes følelse av at de gjør et meningsfylt arbeid.

Publisert

Dette viser en ny, britisk studie, ifølge forskning.no. Studien viser at det er begrenset hvor mye en sjef kan oppmuntre de ansatte til å oppleve jobben som meningsfylt. Men sjefer har dessverre større mulighet til å ødelegge trivselen.

Sjefer: Ligg unna

Med enkle grep kan sjefen få de ansatte til å lure på hvorfor i all verden de jobber der i det hele tatt. Det viser i hvert fall en studie som nylig er publisert i tidsskriftet MIT Sloan Management Review. Forskernes budskap til sjefer er dermed: Ligg unna, og ikke overstyr de ansattes vurderinger for mye.

Svært individuelt

Men hva er meningsfylt arbeid? Ifølge forskerne skiller dette seg fra andre holdninger som ansatte har til jobben, som engasjement og en følelse av forpliktelse. Om den ansatte føler at arbeidet hun utfører er meningsfylt, ser i større grad ut til å være svært personlig og individuelt betinget.

Hvordan måler man så om ansatte har et meningsfylt arbeid? Dette er en følelse som eventuelt dukker opp hos den enkelte ansatte når hun eller han reflekterer over jobben sin.

Ti ulike yrker

Forskerne intervjuet 135 arbeidere som jobbet i ti svært ulike yrker, alt fra prester til søppelkjørere. Forskerne spurte arbeiderne om de hadde opplevd øyeblikk eller tilfeller der de syntes at arbeidet deres var meningsfylt.

– Når vi erfarer at arbeidet er meningsfylt, ser vi mer på oss selv som et menneske som rekker ut en hjelpende hånd til andre i et fellesskap, og mindre på oss selv som ansatte, sier en av forskerne bak studien, professor Bailey, i en pressemelding. Forskerne identifiserte også fem kjennetegn på om arbeidet oppleves som meningsfylt. Et par av dem er overraskende.

Også ubehagelige oppgaver gir mening. Det behøver heller ikke ringe en bjelle om du ikke føler mening i arbeidsoppgavene hele tiden, hver dag. De færreste gjør nemlig det.

Dette dreper følelsen av mening

Forskerne spurte også de ansatte om de i noen situasjoner hadde tenkt: Hva er vitsen med å gjøre denne jobben? Ut fra svarene identifiserte forskerne sju dødssynder i en bedrift, som kan gi ansatte en følelse av meningsløshet. Her er tre av dem:

● Den ene dødssynden er forhold på jobben som gjør at ansatte må gå på akkord med sine egne verdier.

● Den andre er ledere som overstyrer de ansattes vurderinger.

● En tredje dødssynd er når ansatte må kutte bånd til kolleger eller andre personer som de har et gjensidig støttende forhold til.

Få ansatte til å blomstre

Det er store utfordringer med å hjelpe de ansatte til å synes at jobben er meningsfylt. Men fordelene for både de ansatte og bedriftene er enda større hvis man får det til, skriver forfatterne av studien.

– Bedrifter som lykkes med dette, står bedre rustet til å tiltrekke seg og beholde motiverte ansatte. Det trenger de for å bygge en arbeidsplass hvor de ansatte kan blomstre. Da vil bedriften stå bedre rustet i fremtiden, sier Madden.

(forskning.no)

Fem kjennetegn på mening i arbeidet: 

● Mange opplever at arbeidet deres er meningsfylt hvis det betyr mer for andre enn bare for dem selv.

● Det er ikke bare arbeidsoppgaver som gir glede, som gir mening. Ansatte synes også at arbeidet deres har mening når de gjør noe ukomfortabelt som gir dem ubehagelige følelser eller tanker.

● Følelsen av mening skjer mer i korte glimt av sterke erfaringer enn som en jevn følelse hele tiden. De færreste synes at arbeidet deres er meningsfylt hele tiden.

● En opplevelse av mening kommer oftere når vi tenker tilbake på det vi har utført. 

● Arbeid blir ofte oppfattet som meningsfylt først når vi ser det i forhold til våre personlige livserfaringer, ikke bare isolert i jobbsammenheng.

(Kilde: forskning.no)

Powered by Labrador CMS