Strømmen Storsenter.

Dagligvarehandelen positiv til de nye koronatiltakene

Både Virke og Olav Thon Gruppen, som drifter mange av landets kjøpesenter, mener de nye nasjonale tiltakene for dagligvarehandelen er uproblematiske.

Regjeringen anbefaler at alle kjøpesentre og butikker innfører antallsbegrensninger og adgangskontroller fra 4. januar - som ett av flere koronatiltak i to uker fremover, skriver dinside.no. Virke, som er hovedorganisasjon for handelsnæringen, frykter verken for nye tiltak eller smitte i butikkene i tiden fremover.

Nasjonale smittevernskrav

Harald Andersen, direktør for handel i Virke, sier de opplever at det regjeringen ønsker, er å innføre «Oslo-modellen», som allerede er i bruk i hovedstaden, over hele landet.

– I samarbeid med Standard Norge har vi utarbeidet en egen smittevernsveileder for butikkene for å overholde avstandskravene i butikker og kjøpesenter. Denne har fungert utmerket i hovedstaden, sier Andersen til dinside.no.

Dersom regjeringen velger å forskriftsfeste kravene til butikker og kjøpesenter, mener Virke at arbeidet som er gjort i Oslo bør være et naturlig utgangspunkt for disse kravene.

– Vi forutsetter at næringen involveres i forskriftsarbeidet, understreker Andersen.

Også Olav Thon Gruppen har på sine kjøpesentre i Viken, Oslo og Bergen fulgt det som nå blir nasjonale tiltak allerede, og dette videreføres nå på alle deres senter landet over, i tillegg til en anbefaling om bruk av munnbind.

Ingen smittespredning

Virke-direktøren sier videre at de ikke er kjent med at det har forekommet smittespredning i butikk – og det til tross for en rekordsterk julehandel.

Dette mener Andersen skyldes både at varehandelen har vært flinke på smittevern, samtidig som nordmenn har vært gode på å planlegge handelen sin og har redusert antall besøk i butikkene.

– Det som fungerte godt før jul, vil fungere godt også etter jul. Ikke minst med tanke på at det er langt færre kunder i butikkene i januar enn i desember, sier Andersen, og påpeker at det ikke er noen grunn til å frykte for smitte grunnet januarsalget – ikke minst fordi antallet kunder i januar er langt lavere enn før jul.

Begrenser januarkampanjene

Visekonsernsjef Ole-Christian Hallerud i Olav Thon Gruppen, som eier 82 kjøpesentre i Norge, deriblant AMFI-kjeden og større senter som Ski, Sandvika og Jessheim Storsenter, sier til Dinside at de retter seg etter pålegg fra myndighetene som de til enhver tid er pålagt å følge opp.

Når det gjelder januarsalg, som i teorien kan føre til høyere kundepress, vil deres senter stoppe all markedsføring av salg den nærmeste tiden.

– Enkeltbutikker kan likevel gjennomføre januarsalg. Noen kampanjer er dessuten allerede bestilt, påpeker Hallerud.

Han understreker samtidig at de kommer til å gjøre det de kan for å fordele kundetrafikken, for å sikre at det er trygt å ferdes på kjøpesentrene.

Teller kundene

Hallerud i Olav Thon Gruppen sier samtidig at de nye tiltakene ikke er vanskelige å følge opp på deres kjøpesenter.

– Vi har kundetellere på alle de store kjøpesentrene, og har også utarbeidet en beregningsmetode for hvor mange det er forsvarlig å ha inne i butikkene og kjøpesentrene samtidig. Skulle dette tallet overstiges, må vi stoppe folk i døra, sier Hallerud, og legger til at dette ikke har vært nødvendig selv i løpet av den mest hektiske tida i jula.

Vellykket adgangskontroll

Vinmonopolet er blant de som har gjennomført maksantall og adgangskontroll i sine butikker allerede.

Pressesjef Jens Nordahl sier til Dinside at ordningen med et maksantall kunder i butikken og vektere som regulerer kundestrømmen har fungert veldig bra for deres del.

– Køene har generelt beveget seg raskt, folk står med god avstand, og handler raskt når de kommer inn i butikkene, forteller han.

Nordahl hevder kundene er godt fornøyd med deres måte å avvikle handelen på, samtidig som smittevernet er godt ivaretatt.

Han viser dessuten til endret kundeatferd som har gitt vekst på formiddagen og tidlig i uken, på tidspunkt hvor det normalt er lite trafikk.

– Vi hadde 4,9 millioner kunder i desember 2020, tidenes høyeste kundetall i løpet av én måned. Men fordi folk handlet smart, var kundetoppene i år vesentlig lavere i år enn tidligere, sier Nordahl, og presiserer at deres tall viser at folk har en voldsom evne og vilje til å endre handlevaner når smittevernhensyn krever det.

(dinside.no)

Powered by Labrador CMS