SIKKERHET OG ARBEIDSMILJØ: Statens vegvesen kontrollerte 224 transportbedrifter for brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene i fjor.
unknown
Kjøre- og hviletidsbestemmelser:
36 transportbedrifter politianmeldt i 2022
Statens vegvesen avdekket over 25.000 brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene i fjor.
Til sammen kontrollerte Statens vegvesen 224
transportbedrifter for brudd på kjøre- og hviletidsreglene i 2022.
De 25.000 avdekkede regelbruddene var av varierende alvorlighetsgrad.
Men blant de mest alvorlige – og som ble anmeldt til politiet
– handlet det om grove brudd på reglene om pause, kjøretid og døgnhvile.
Bedriftene hadde ikke rutiner for lagring av digitale filer
fra kjøretøy og sjåførkort, og flere av sjåførene kjørte fast uten
ansettelsesforhold.
Ingen av sjåførene førte timelister og flere hadde ikke
skriftlig arbeidskontrakt.
Skal ivareta sikkerheten
Flere av bedriftene mottok betydelige forelegg fra politiet.
– Kjøre- og hviletidsreglene er like for alle i transportnæringen
for tunge kjøretøy, og de er til for å unngå at trøtte og uopplagte sjåfører
kjører langs vegene våre. Regelverket skal også sørge for at det er like
konkurransevilkår i næringen, ivareta sjåførenes arbeidshverdag og sørge for
god trafikksikkerhet, sier avdelingsdirektør Kjetil Wigdel i en pressemelding
fra Statens vegvesen.
Politianmeldt
Statens vegvesen gjennomfører foretakskontroller for å
sjekke at transportbedrifter følger kjøre- og hviletidsreglene. I en
foretakskontroll får vegvesenets kontrollører tilgang til timelister,
sjåførkort og annen dokumentasjon hos sjåførene i en transportbedrift.
22 av bedriftene som ble kontrollert i fjor hadde så
mange overtredelser at de ble anmeldt til politiet. I tillegg ble 14
transportbedrifter anmeldt for ikke å ha levert inn dokumentasjon for kontroll.
– De fleste bedriftene har gode rutiner, og en stor del av
vårt arbeid er å gi god informasjon og veiledning dersom det er punkter som bør
forbedres. Bedrifter i transportnæringen er pålagt å ha gode rutiner for
planlegging, kontroll og oppfølging av sine sjåfører. Det er flere årsaker til
at vi går til det skrittet å anmelde. Dette kan være grove brudd på kjøre- og
hviletidsreglene og helt eller manglende internkontroll, sier Wigdel.
Nye regler
1.november 2022 trådte EUs mobilitetspakke del 1 i kraft i
Norge. Den inneholder nye regler om kjøre- og hviletid, bruk av fartsskriver og
løyve.
– En av endringene i kjøre -og hviletid er at
transportbedriftene nå skal organisere arbeidet slik at sjåførene kan komme
hjem minst hver fjerde uke for å avholde en normal ukehvil. Det er flere
endringer i mobilitetspakken som foretakene må sette seg nøye inn i, spesielt
de bedriftene som har sjåfører i internasjonal transport, sier Kjetil Wigdel.