Førerhytta er ikke hotell. (Foto:Jan Tveita)
Førerhytta er ikke hotell. (Foto:Jan Tveita)

Ingen ukehvile i vogntog

Etter mange år med juridiske uklarheter er det nå ikke lenger noen tvil: Den pålagte ukehvilen for trailersjåfører kan ikke tas i førerhytta, har EU-domstolen bestemt. Førerhuset er ikke hotell.

Publisert

Det er Eurologgen som skriver dette i et nyhetsbrev.

– Dette kan sees som et oppgjør med bruken av førerhuset som hotellrom. Det stikker kjepper i hjulene for selskapene som lar sjåførene henge på rasteplasser i ukevis mens de venter på oppdrag, forteller adm. direktør i DTL (Norsk lastebileierforbunds danske motstykke) Erik Østergaard.

Belgisk konflikt

Adm. direktør i NLF, Geir A. Mo, tror det nå vil bli lettere å håndheve kjøre- og hviletidsbestemmelsene i Norge. (Foto: Jan Tveita)
Adm. direktør i NLF, Geir A. Mo, tror det nå vil bli lettere å håndheve kjøre- og hviletidsbestemmelsene i Norge. (Foto: Jan Tveita)

Bakgrunnen for vedtaket er en rettslig strid mellom det belgiske transportfirmaet Vaditrans VBVA og den belgiske stat, som til slutt havnet på generaladvokaten i EUs kontor. Allerede i februar i fjor ble det fremmet en innstilling fra generaladvokaten som slo fast at den regulære ukehvilen ikke skal avholdes i lastebilen, og at brudd på reglene etter belgisk lov skal straffes med 1800 Euro. Nå er generaladvokatens forslag endelig vedtatt i EU-domstolen, noe som gjør den rettskraftig i alle EU- og EØS-land.

- Skaper presedens

Adm. direktør Geir A. Mo i Norsk Lastebileierforbund (NLF) ser fram til at lovgivningen blir håndhevet også i Norge, der sosial dumping og lavtlønnede sjåfører på langtidsoppdrag uten innlosjering er et stadig økende problem.

– Vi har lenge visst at reglene er tydelige her. Men vi har så langt ikke sett en rettsak bli prøvd på EU-nivå. Denne dommen skaper en presedens som gir ringvirkninger også i norske saker, forteller Mo.

(Eurologgen)