Etter mange år med juridiske uklarheter er det nå ikke lenger noen tvil: Den pålagte ukehvilen for trailersjåfører kan ikke tas i førerhytta, har EU-domstolen bestemt. Førerhuset er ikke hotell.
Det er Eurologgen som skriver dette i et nyhetsbrev.
– Dette kan sees som et oppgjør med bruken av førerhuset som hotellrom. Det stikker kjepper i hjulene for selskapene som lar sjåførene henge på rasteplasser i ukevis mens de venter på oppdrag, forteller adm. direktør i DTL (Norsk lastebileierforbunds danske motstykke) Erik Østergaard.
Belgisk konflikt
Bakgrunnen for vedtaket er en rettslig strid mellom det belgiske transportfirmaet Vaditrans VBVA og den belgiske stat, som til slutt havnet på generaladvokaten i EUs kontor. Allerede i februar i fjor ble det fremmet en innstilling fra generaladvokaten som slo fast at den regulære ukehvilen ikke skal avholdes i lastebilen, og at brudd på reglene etter belgisk lov skal straffes med 1800 Euro. Nå er generaladvokatens forslag endelig vedtatt i EU-domstolen, noe som gjør den rettskraftig i alle EU- og EØS-land.
- Skaper presedens
Adm. direktør Geir A. Mo i Norsk Lastebileierforbund (NLF) ser fram til at lovgivningen blir håndhevet også i Norge, der sosial dumping og lavtlønnede sjåfører på langtidsoppdrag uten innlosjering er et stadig økende problem.
– Vi har lenge visst at reglene er tydelige her. Men vi har så langt ikke sett en rettsak bli prøvd på EU-nivå. Denne dommen skaper en presedens som gir ringvirkninger også i norske saker, forteller Mo.