Tiden arbeidsnarkomane sparer på å slippe å reise til og fra jobb under pandemien, bruker de til å jobbe enda mer.
Tiden arbeidsnarkomane sparer på å slippe å reise til og fra jobb under pandemien, bruker de til å jobbe enda mer.

Hvordan takler vi arbeidsnarkomanen?

Som leder plikter du å gripe fatt i ansatte som overpresterer. Men det blir som læreren i klasserommet: Du tar deg først av de bråkete barna mens de andre må klare seg selv.

Publisert

Å være arbeidsnarkoman handler ikke først og fremst om å jobbe for mye generelt, men om en følelse av at ens verdi som menneske avhenger av hva man oppnår på jobben, skriver prevent.se.

– Det er lettere som leder å lage utviklingsplaner for dem som underpresterer enn å lage planer for en ansatt som trenger å senke ambisjonsnivået, sier Ulrika Emmoth ved HR-avdelingen i Eskilstuna kommune.

Kan oppleves som sårende

Emmoth synes det er vanskelig å fortelle de som gjør jobben sin veldig bra at de skal senke ambisjonsnivået. Det kan være sårende å høre for en person som er avhengig av arbeidet sitt. Samtidig må du som leder handle fordi en som jobber for mye overtid, før eller senere risikerer å bli utbrent.

Ta vare på de ansattes helse

– Hvis du vil ha bærekraftige ansatte og en bærekraftig organisasjon, må du som leder ta tak i utfordringen og ta den vanskelige samtalen. Ifølge arbeidsmiljøloven har en person ikke lov til å jobbe for mye overtid. Det handler om å være tydelig og åpen om hvorfor du sier ifra, at du har et ansvar som arbeidsgiver for å ta vare på den ansattes helse.

Emmoth synes også det er viktig som leder å ha en åpen dialog med ansatte om hva som er en rimelig arbeidsinnsats og om hvilken kultur du har i organisasjonen. Huske også at du har lovverket i ryggen som støtte.

Måtte ta adgangskortet

– Jeg har vært borti en sak der vi til slutt sto overfor valget om å gi en person en advarsel eller ta adgangskortet fra ham. Vi løste det til slutt, men det tok rundt et år før endringen kom, sier Emmoth.

Pia Ståhl er arbeidsmiljøkonsulent og jobber med endringsledelse. Hun er absolutt enig i at det er lettere å takle de som underpresterer, men påpeker at det er lederens ansvar å se de som overpresterer også.

Arbeidskulturen avgjør

Det er definitivt ingen quick fix på arbeidsnarkomani. Den kan dominere arbeidskulturen i en hel organisasjon. Alle i bedriften mener at det er hyggelig å ha mye å gjøre og hyggelig å jobbe både kvelder og helger.

Det er likevel viktig at dette ikke får dominere arbeidskulturen. Og det er ledernes ansvar å være forbilder når det gjelder hvor mye du jobber og når.

Vær bevisst dine forventninger

Som leder må du være klar over forventningene dine og hva du vil oppnå i en virksomhet. Det er ikke alltid den som jobber flest timer som faktisk oppnår mest. De hardtarbeidende kan trenge hjelp til å prioritere, ifølge arbeidsmiljøkonsulent Pia Ståhl. Men å finne ut hvordan livet ser ut utenom arbeidstid for en ansatt som overpresterer, er litt vanskeligere.

– Bruk små praktiske knep som å se når noen svarer på en e-post, om det er sent på kvelden eller søndag. Lytt til ansatte i kaffepausen når noen snakker om helgen: Snakker de om sine hobbyer, gjorde de noe morsomt eller snakker de bare om jobb?

Hvis noen ikke har en god balanse mellom arbeid og fritid, mener Ståhl at du som leder bør ta en samtale med hele arbeidsgruppa om hvordan dere har det og hvordan dere vil ha det på jobb.

– Det kan være et godt utgangspunkt for de ansatte i teamet å ha et annet fokus enn egen og hverandres arbeidssituasjon, sier Ståhl.

Til slutt sier hun at pandemien også har vært en plage for de som er arbeidsnarkomane og jobber hjemmefra.

– Tiden du sparer på å slippe å reise til og fra jobb, kan en arbeidsnarkoman bruke til å jobbe enda mer, konstaterer Pia Ståhl.

(prevent.se)

Powered by Labrador CMS