Sykling er en utmerket måte å være fysisk aktiv på. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
Sykling er en utmerket måte å være fysisk aktiv på. (Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

Unngå livsfarlig stillesitting

Voksne bør være fysisk aktive i minst 150 minutter med moderat fysisk aktivitet eller 75 minutter med høy intensitet hver uke. Dette går fram av en stor internasjonal studie ledet av NIH-professor.

Publisert

Professor Ulf Eklund ved Norges idrettshøgskole har ledet en stor internasjonal studie som i dag publiseres i det prestisjetunge medisinske tidsskriftet The Lancet. Over en million kvinner og menn har vært med i studien. Målet har vært å finne ut om fysisk aktivitet kan redusere eller eliminere koblingen mellom stillesitting og dødelighet, og hvor mye aktivitet som er nødvendig for å fjerne denne risikoen.

– Våre resultater som baserer seg på den mest omfattende studien til nå, viser tydelig at en høy grad av fysisk aktivitet kan eliminere koblingen mellom stillesitting og for tidlig død, sier professor Ulf Ekelund.

Økt risiko for tidlig død

Studien viser at de som var mest aktive, hadde ingen økt risiko for tidlig død uavhengig om de satt stille i mer enn åtte timer hver dag. Derimot viser resultatene en betydelig økt risiko for dødelighet med redusert fysisk aktivitet og økende antall timer med stillesitting. Deltakere som hadde lite fysisk aktivitet kombinert med mer enn åtte timer stillesitting, økte risikoen for tidlig død med hele 59 prosent sammenlignet med de som var mest aktive.

Nye anbefalinger

Resultatene viser at mellom 60 og 75 minutter daglig fysisk aktivitet tilsvarende rask gange, kreves for å eliminere risikoen for de som sitter stille i minst 8-10 timer hver dag. Dette er mer enn dagens anbefalinger fra Helsedirektoratet. Disse sier at voksne bør være fysisk aktive i minst 150 minutter med moderat fysisk aktivitet eller 75 minutter med høy intensitet hver uke.

– Folkehelsebudskapet er klart: Dersom du av en eller annen grunn for eksempel arbeid, blir tvunget til å sitte stille store deler av dagen, blir det enda viktigere å være fysisk aktiv resten av dagen. Gjerne en time hver dag, avslutter Ekelund.

Hele studien legges frem på en pressekonferanse i London i dag kl. 9.30 (lokal tid).

(Pressemelding)