(Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
(Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

Ti minutter er nok

En kort treningsøkt kan være like god som en lang, mener forskere.

Publisert

En ny studie tyder på at ett minutts sprint, kombinert med ni minutters lett mosjon, gir samme resultater som 50 minutters trening i moderat tempo. Dette skriver forskning.no, som har hentet forskningsresultatene fra Livescience.com.

Sprint og utholdenhet

25 menn deltok i studien. Ingen av dem hadde drevet med noen form for trening før forsøket.

Mennene ble delt opp i to grupper: en sprintgruppe og en utholdenhetsgruppe. De ble satt til å trene henholdsvis sprint og utholdenhet tre ganger i uka i tolv uker på en ergometersykkel.

Etter de tolv ukene viste de to gruppene av menn samme fremskrittene på mange punkter. Blant annet gjaldt det kondisjon og muskelfunksjon samt kroppens evne til å respondere på insulin – hormonet som regulerer blodsukkeret vårt.

Effektiv intervalltrening

– Studien vår viser at en intervallbasert trening kan være mer effektiv. Du kan få samme utbytte som ved en tradisjonell tilnærming til trening, men på kortere tid.

Det sier medforfatter til studien, professor Marin Gibala fra McMaster University i Canada, ifølge Livescience.

Voksne og eldre som i utgangspunktet er lite fysisk aktive vil ha en betydelig helsegevinst ved å være i fysisk aktivitet av moderat til høy intensitet omtrent 30 minutter daglig, ifølge Helsedirektoratet.

Les mer om anbefalingene for forskjellige aldersgrupper.

(forskning.no)

Fakta

Barn og unge bør utøve minimum 60 minutter fysisk aktivitet hver dag, intensiteten bør være både moderat og høy.

Minimumsanbefalingen for voksne og eldre er minst 150 minutter moderat fysisk aktivitet eller 75 minutter med høy intensitet pr. uke.

Med enkelte unntak gjelder dette også for gravide og etter fødsel.

(Kilde: Helsedirektoratet)