(Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)
(Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

Gamle vaner er vonde å vende

Spis sunnere, tren to ganger i uka og stress mindre. Et nytt år betyr gjerne nyttårsforsetter, for eksempel løfter om å begynne å leve mer bærekraftig og holdbart. Men livsstilsendringer skjer sjelden over natta, de krever motivasjon og utholdenhet.

Publisert Sist oppdatert

Livsstilsendringer er en prosess som bygger på at du skaper gode vaner og holder fast på dem, skriver arbetsliv.se. Ofte fører en god vane til den neste. Dersom du beveger deg mer, reduserer du samtidig stillesittingen din, og dersom du spiser deg mett på god og næringsrik mat, reduserer du samtidig lysten på noe søtt.

Sju tips

Det tar tid å skape en god vane, men når du har gjort det, slipper du den indre diskusjonen med deg selv. Her kommer noen tips om hvordan du kan lage gode vaner:

1. Kutt ut den dårlige samvittigheten. Det er lett å skamme seg for overvekt eller få skyldfølelse for å spise for mye søtsaker. Men prøv å kvitte deg med disse negative følelsene. Legg heller energien din i det du vil gjøre for å få det bedre.

2. Finn din indre motivasjon. Hva får deg til å ta vare på helsen din? Er det at du sover bedre når du trener? Eller er det for å ha ork til å leke med barna eller omgås venner? Å sette seg mål eller skape bilder av hvordan det kan bli dersom du lykkes i å holde deg i form, kan øke motivasjonen til å trene når det føles tungt.

3. Begynn med det som kjennes lettest. Begynn med små forandringer som du har gode muligheter til å lykkes med. Hvis det er flere ting du vil endre på, begynn med det som kjennes lettest for deg. Det viktigste er at du kommer i gang – en god vane fører ofte til flere.

4. Legg til noe bra Mange opplever at det er lettere å legge til seg en god vane istedenfor å slutte med en uvane. Pekepinner får oss ofte til å bli sittende fast i det negative. Når du begynner med noe som er bra for helsen, gjør du ofte mindre av det som ikke er bra.

5. Ta den tiden du trenger. Å etablere nye vaner tar tid, og hvis du er oppmerksom på dette, er sjansene større for å lykkes. Gjenta det nye handlingsmønsteret om og om igjen til det har blitt en selvsagt ingrediens i hverdagen.

6. Et steg bakover betyr ikke at du faller. Forskning viser at det ikke blir vanskeligere å endre en vane, selv om du står over en dag eller faller for en fristelse. Et steg bakover kan bli to steg fram hvis du tar lærdom av at du falt tilbake i en dårlig vane.

7. Belønn deg selv. Belønn deg selv når du lykkes, og feire dine suksesser. Vi fokuserer altfor mye på nederlagene.

(Kilder: arbetsliv.se og Riksförbundet Hjärtlung)