Sykler-på-jobben
Sykler-på-jobben

Nok trim å sykle eller gå til jobben

Du får nok trim av å sykle eller gå til jobben. Mange gjør dette uten å tenke over helsegevinsten.

Publisert

(Ill. foto: Colourbox.com)

Verdens Helseorganisasjon (WHO) anbefaler minst 150 minutters fysisk aktivitet i uka for helsens skyld. Faktisk er det ganske mange av oss som oppnår dette, kanskje uten å tenke over det, skriver danske Arbejdsmiljø . Vi kommer nemlig over dette tallet når vi går eller sykler til jobben, sier den svenske idrettsforskeren Erik Stigell i en doktoravhandling, utgitt av Örebro Universitet.

Han foretok en undersøkelse av godt og vel 2000 stockholmere som noen ganger gikk og andre ganger syklet på jobb. Han kom fram til at flertallet av syklistene eller fotgjengerne oppnådde de 150 minuttene eller mer i uka. Gjennomsnittstiden var 25 minutter hver vei. De fleste er middelaldrende, kvinnene er i flertall, inntekten er over gjennomsnittet, og de fleste har tilgang til bil.

Billig, enkelt og miljøvennlig

– Å sykle eller gå til og fra jobben er en treningsform som passer mange mennesker godt. Det krever ingen organisering, det er billig, det blir lett en vane, og så er det bra for miljøet, sier Stigell.

Han tilføyer at dette fenomenet hittil ikke har fått stor oppmerksomhet, selv om det berører mange mennesker og altså er helsefremmende. Men det er et problem om vinteren når mange lar sykkelen stå.

Erik Stigell anbefaler da at du for eksempel investerer i vinterutstyr som piggdekk til sykkelen, slik at du kan fortsette med sommerens gode vaner. Du kan også veksle mellom å sykle eller gå til jobben. Det viktige er å komme over de 150 minuttene i uka hele året.

(arbejdsmiljoviden.dk)

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut en gang i uken!Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året!

"