Kaffe-CB7425631
Kaffe-CB7425631

Kaffe er sunt

Var det tøft å stå opp og komme seg på jobb i dag morges? En god nyhet den første arbeidsdagen i det nye året er at du kan drikke morgenkaffen din med verdens beste samvittighet.

Publisert

(Ill. foto: Colourbox.com)

Det danske Vidensråd for Forebyggelse har gitt ut en rapport som samler all forskning om forbindelsen mellom kaffe og en rekke folkesykdommer, skriver forskning.no. Konklusjonen i rapporten er entydig: Kaffe er sunt.

Kaffe gir verken kreft eller hjerteproblemer, og noen av de positive konklusjonene i rapporten sier at moderate mengder kaffe tvert imot kan ha helsefremmende effekter. Tre-fire kopper daglig reduserer risikoen for å utvikle type 2-diabetes og Parkinsons sykdom med hele 25 prosent.

Risikoen for blodpropp og blødning i hjernen blir ti prosent lavere, og kaffe har også en gunstig effekt på Alzheimers og depresjon.

– Det er en rekke studier som antyder at noen kreftformer ikke utvikles i samme grad hos de som drikker kaffe, sier professor og overlege Kjeld Hermansen ved Aarhus universitetssykehus. Men selv om datagrunnlag er stort, er det fremdeles ingen sikre bevis på kreftområdet, forteller professoren, som etterlyser mer forskning på området.

Uvisst hvorfor kaffe er sunt

Det er viktig å vite hva vi mener når vi snakker om kaffe. Er det koffeinen vi tenker på? Eller er det summen av flere hundre bioaktive stoffer, som vi antakelig aldri vil kunne undersøke effekten av hver for seg?

– Det er viktig å huske at det en drikk som inneholder mange stoffer. Og om det er enkeltstoffer eller kombinasjoner som har en positiv effekt, det vet vi faktisk ikke, sier Hermansen.

Koffeinfri også

– Den positive sammenhengen mellom kaffe og type 2-diabetes gjelder også koffeinfri kaffe – noe som tyder på at det ikke nødvendigvis er koffeinen som er det sunne. Hvis vi skulle vise en sikker effekt av de bioaktive stoffene, ville det kreve store intervensjonsstudier og kontrollgrupper for hver av dem, forteller Hermansen. Det ville være enormt vanskelig, dyrt og omfattende.

– De studiene vi har om kaffe, er mest observasjonsstudier, altså store befolkningsundersøkelser hvor man ikke kan si noe sikkert om årsak og virkning.

Kaffe er ikke bare kaffe

Enhver ekte kaffenyter vil dessuten kunne nikke gjenkjennende til at kaffe ikke bare er kaffe. Det er stor forskjell på om man snakker om presskannekaffe, filterkaffe eller pulverkaffe. Det kan også påvirke de helsefremmende effektene.

– Kunnskapen vår gjelder først og fremst filterkaffe – vi vet ikke særlig mye om de mer moderne kaffeformene som cappuccino, caffè latte og pulverkaffe, forteller Hermansen og understreker dessuten at det ikke finnes data til å dokumentere effektene ved større mengder kaffe.

– Vi har ikke sikre data for mer enn åtte kopper kaffe om dagen. Du kan altså ikke si at jo mer kaffe du drikker, jo sunnere er det. Den mest positive effekten oppnår man ved å drikke tre til fire kopper kaffe om dagen, men vi vet ikke hvordan effekten er ved svært store mengder, sier Hermansen til videnskab.dk.

Men det er også situasjoner hvor man skal være litt varsom med kaffeinntaket, påpeker Hermansen. Du bør være varsom med kaffeinntaket hvis du lider av angst, er gravid eller får for lite kalsium med maten. Gravide bør høyst drikke tre kopper kaffe om dagen. Det er mulig at et større forbruk kan være skadelig for graviditeten.

For personer med lavt kalsiuminntak kan koffein være en dårlig idé fordi den øker kalkutskillelsen i urinen og kan derfor være med på å øke risiko for beinbrudd og beinskjørhet.

(forskning.no)

"