En fersk undersøkelse viser at over 40 prosent av bussjåførene opplever stress i sin arbeidshverdag. (Foto: Colourbox)
En fersk undersøkelse viser at over 40 prosent av bussjåførene opplever stress i sin arbeidshverdag. (Foto: Colourbox)

Flere bussjåfører opplever stress

Stadig flere bussjåfører er misfornøyd med egen arbeidssituasjon. De strekker rett og slett ikke til i selskapenes kamp om jobbene.

Publisert Sist oppdatert

Over halvparten av alle bussjåfører svarer at det er vanskelig å få tid til nødvendige pauser, for eksempel for å gå på do, i løpet av arbeidsdagen. Andelen stressede sjåfører er bekymringsverdig høy, mener forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes.

I en undersøkelse gjennomført av Yrkestrafikkforbundet svarer 50,4 prosent av bussjåførene at det er vanskelig å få tid til nødvendige pauser.

Spekulerer i pliktoppfyllende bussjåfører

Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes er ikke overrasket.

- Dette bekrefter en utvikling vi har sett over en tid nå. For å vinne anbud legger busselskapene seg veldig lavt på pris. Dette tar de ofte igjen ved å legge opp en arbeidsdag som er praktisk umulig å gjennomføre for sjåføren. Den eneste måten sjåføren kan hente inn tapt tid på er å kutte ned på egne pauser. Det ser ut til at mange busselskaper spekulerer i at sjåførene gjør dette, uttaler Klungnes.

Fire av ti er ofte stresset

I den samme undersøkelsen svarer 42,5 prosent av bussjåførene at de ofte opplever stress i jobben.

- Dette er et yrke som kan være helt supert hvis du liker å møte nye mennesker, yte service og operere store og teknisk avanserte kjøretøy. Men som bussjåfør har jeg sett bransjen endre seg mye over de siste tiårene. Det virker som man nå går inn for å systematisk fjerne all ekstra tid til å hjelpe passasjerer, yte service og ta helt nødvendige pauser. Resultatet blir selvfølgelig stressede og demotiverte bussjåfører, fortsetter Klungnes.

Mangler 1.000 nye sjåfører i året

En rapport fra NHO Transport viser at Norge er avhengig av 1.000 nye bussjåfører i året for å få nok folk til å reise kollektivt.

- Busselskapene skyter seg i foten når de skviser sjåførenes arbeidsdag på denne måten. I kombinasjon med en lav begynnerlønn og ubekvem arbeidstid er de ikke med på å skape en attraktiv arbeidsplass for unge mennesker. Om man ønsker å oppnå målsettingen om tusen nyutdannede bussjåfører i året er bransjen nødt til å ta grep, avslutter Klungnes.
Yrkestrafikkforbundet (YTF) er det forbundet som organiserer flest bussjåfører i Norge. Undersøkelsen ble gjennomført blant YTFs medlemmer. Mer enn 1.500 bussjåfører besvarte undersøkelsen.

(Yrkestrafikkforbundet/NTB Kommunikasjon)