Tren gjerne sammen med noen kolleger, slik de gjør i bedriften Sandvik Teeness i Trondheim.(Foto: Jan Tveita)
Tren gjerne sammen med noen kolleger, slik de gjør i bedriften Sandvik Teeness i Trondheim.(Foto: Jan Tveita)

Fem ømme punkter

Under finner du fem ømme punkter å arbeide med dersom du vil skape god fysisk trivsel på arbeidsplassen.

Publisert

De fleste får iblant vondt i rygg, skuldre eller nakke. Det danske nettstedet arbeidsmiljoviden.dk lister opp fem punkter som setter rammene for en bred forebyggende innsats – fra hjelpemidler til fysisk aktivitet.

1. Hold kroppen i gang.

Det er ikke farlig å bruke de musklene som gjør vondt. Tvert imot får de det bedre av å bli brukt.

2. Det nytter å forebygge.

Organiser arbeidet, tilrettelegg arbeidsplassen, gi hverandre råd og bruk hjelpemidler - også når det ikke gjør vondt, slik at kroppen brukes fornuftig.

3. Gjør øvelser.

Få minutters trening tre ganger i uka kan være nok. Tren gjerne sammen med noen kolleger.

4. Skap balanse mellom jobb og kropp.

Det kan gjøre vondt hvis jobben stiller større krav enn kroppen kan tåle. Balanden skapes ved å justere oppgavene og styrke kroppen.

5. God fysisk trivsel er et felles ansvar.

Avtal med ledelse, kolleger og arbeidsmiljørepresentant hvordan dere sammen forebygger og håndterer smerter i muskler og ledd.

(arbejdsmiljoviden.dk)