Oppkjøpet som må godkjennes av konkurransemyndighetene, er en del av strategien til Hultafors Group for å videreutvikle og ytterligere vokse innenfor ledende merkevarer i bransjen personlig verneutstyr i Europa og Nord-Amerika, heter det i en pressemelding fra selskapet.
Fristads, Kansas og Leijona er merkevarer i profesjonelle arbeidsklær for en rekke sluttbrukere, og leveres i flere europeiske land med fotfeste i sine nøkkelmarkeder Sverige, Danmark og Finland.
Vil skape en bredere portefølje
– Vårt oppkjøp av disse merkene er gjort for å kunne øke kundeverdien, og vi er veldig glade for de mulighetene denne kombinasjonen skaper. Ved å slå oss sammen vil vi kunne skape en bredere portefølje av konkurransedyktige merkevarer, og vi tar sikte på å tilby det beste servicetilbudet. Sammen vil vi ha tilgang til ledende kompetanse og vil kunne fortsette å være i forkant med produktinnovasjon og bærekraft, ifølge Andreas Ytterdal, MD Hultafors Group Norge.
Egen frittstående enhet
Etter gjennomført oppkjøp vil Fristads, Kansas og Leijona operere som en egen frittstående enhet under ledelse av Anders Hüsle, for tiden CEO i Fristads, innenfor Business Unit Workwear hos Hultafors Group. Intensjonen er å videreutvikle disse merkene med fokus på innovasjon og bærekraft.
Transaksjonen forventes å være klar i løpet av første kvartal 2021 og er underlagt vanlig konkurransegodkjenning. Inntil da vil selskapene fortsette å operere som to selskaper.
– Vi er veldig glade for mulighetene denne kombinasjonen skaper. Ettersom Fristads, Kansas og Leijona vil være en del av Hultafors Groups merkevareportefølje, vil vi fortsette å tilby produkter og løsninger som gjør arbeidsdagen tryggere, enklere og mer produktiv for profesjonelle brukere, sier Andreas Ytterdal.