Kampanjen starter ikke før 21.april, men aldri før har så mange meldt seg på innen utgangen av februar.
Sykle til jobben-aksjonen har pågått siden 1973, og har de siste årene fått et oppsving. I år er det allerede 9300 påmeldte, som er rekordhøyt sammenliknet med antall påmeldte fra året før, nemlig 6533. Det var totalt 43.670 påmeldte i 2019.
– Tradisjonelt har de fleste meldt seg på rett i forkant av aksjonen, men nå ser vi at flere ønsker å komme i gang før. Rekorden viser en enorm interesse for sykling, forteller arrangør.
Kanskje folk blir sykkelinspirert av dårlig vintervær?
Det er noen fordeler med dårlig vintervær, nemlig at man gleder seg til vår! Flere steder i landet er gatene feid rekordtidlig, og folk har gjort vårpussen på sykkelen allerede.
– Det ligger mye motivasjon i nyfeide gater, og vi håper på tidenes sykkelvår, forteller en engasjert prosjektleder, Heidi Gromstad.
Sykle til jobben-aksjonen
Sykle til jobben er en årlig kampanje med mål om å få flest mulig i aktivitet. Kampanjeperioden er på 60 dager fra 21. april til 18. juni. Under kampanjen registrerer deltakerne ALL sin fysiske aktivitet, og dette stimulerer til å få opp aktivitetsnivået. Dette er en lavterskel, sosial, miljøvennlig og morsom konkurranse. Det er ikke bare sykling som teller, men padling, løping, svømming, klatring, fjellturer og styrketrening er også eksempler på poenggivende aktiviteter. Man kan delta individuelt eller som et lag med venner eller kolleger. Alle som melder seg på og registrer aktivitet er med i trekningen av premier som blant annet sykler, turer og treningsutstyr!I 2019 hadde Sykle til jobben mer enn 43.000 deltakere. Hvor mange blir med på en aktiv vår i 2020 når kampanjen gjennomføres for 47. gang?