
Til topps i bærekraft innen forsikring og pensjon
Norske forbrukere rangerer KLP som den mest bærekraftige merkevaren i kategorien «Forsikring og pensjon».

Det kommer fram i bærekraftundersøkelsen Sustainable Brand Index for 2021. Den rangerer hvert år merkevarer etter hvordan norske forbrukere oppfatter dem når det gjelder bærekraft og miljømessig og sosialt ansvar.
I årets undersøkelse rangeres KLP som den aller beste merkevaren i egen bransje. KLP går dermed forbi Gjensidige og topper listen som den mest bærekraftige merkevaren innen forsikring, ifølge undersøkelsen. På listen over alle norske merkevarer oppnår KLP en 16. plass, opp fra en 31. plass i fjor og en 44. plass i 2019.
– Dette er en utrolig hyggelig løypemelding for KLP. Verden står midt oppi store bærekraftutfordringer som vi må håndtere, og da er det veldig oppmuntrende at folk ser at vi jobber seriøst med å bli mer bærekraftig og å gjøre en reell forskjell, sier Heidi Finskas, direktør for samfunnsansvar i KLP, i en pressemelding fra selskapet.

Helt på topp av merkevarene på tvers av alle bransjer finner vi Tine, fulgt av Ikea, Kiwi og Finn.no.
Bærekraft påvirker
Finskas mener vi nå er inne i et tiår der bærekraft kommer til å prege agendaen innenfor alle næringer, og at vi kommer til å se en større omstilling enn tidligere.
– KLP skal levere best mulig avkastning på pensjonssparingen til kommuner og helseforetak. Bærekraft er høyt oppe på agendaen vår fordi det vil påvirke den finansielle avkastningen fremover, og fordi det fellesskapet som KLP er kan bruke den store forvaltningskapitalen til å være en pådriver for omstillingen, sier hun.
Åpenhet og tydelige valg
KLP har gjennom mange år tatt noen tydelige valg, som å investere betydelig i fornybar energi, og samtidig gå ut av de mest karbonintensive energiformene som kull og oljesand. Selskapet har også tatt tydelige standpunkt som aksjonær og eier, for eksempel om avskoging, skraping av skip på uansvarlig vis, eller korrupsjon.
– Vi er investert i et stort antall virksomheter, og er opptatt av å få alle med på reisen. Det er ikke nok at et fåtall selskaper er skikkelig gode på bærekraft. Vi må jobbe for å hele tiden heve minstestandarden, og påvirke næringslivet i en mer bærekraftig retning. Derfor er også åpenhet om alt vi gjør viktig for oss, sier Finskas.
(Pressemelding fra KLP)