Kolleger, støy og it-trøbbel forstyrrer oss mest i arbeidet. (Illustrasjonsfoto: PangPang)

Tre ting forstyrrer oss mest på jobb

Det er tre ting som forstyrrer oss mest i arbeidet: Avbrytelser, forstyrrende støy og it-trøbbel.

Publisert

Det er de tre største utfordringene og tidstyvene på norske arbeidsplasser i 2018, ifølge en ny rapport fra det norske analysebyrået Company Pulse, skriver aftenposten.no.

Kolleger avbryter oss mest

På topp havner avbrytelser. Når de ansatte ble spurt hva avbrytelsene skyldes, svarer hele 86 prosent kolleger.

– Det kan være så lite som at folk tar i døren på jobb eller forstyrrer kolleger som sitter med ryggen til, sier daglig leder i Company Pulse, Jan Kristian Karlsen.

Han utdyper:

– Du har de som prater høyt av natur og kanskje også om ting som ikke angår jobben. Og så har du de som spør om jobbrelaterte ting, som Hvor ligger det dokumentet? eller Har du lest det og det?. Ofte er disse spørsmålene både unødvendige og lite relevante. Det mest alvorlige er imidlertid at avbrytelser er en stor tidstyv i mange bedrifter.

Ifølge undersøkelsen blir de som jobber i cellekontor, like mye avbrutt som de som jobber i åpne kontorlandskaper.

Slik unngår du å bli avbrutt

– Støy kan være alt fra lyden av et tastatur til trafikken utenfor kontorvinduet. Det er ikke en tidstyv på samme måte som avbrytelser og it-problemer, men det skaper likevel en forstyrrelse, fortsetter Karlsen.

Her er hans tips for å redusere avbrytelser i arbeidet:

  • Tenk deg om før du avbryter en kollega som jobber konsentrert.
  • Tenk deg om før du sender e-post.
  • Unngå hyppige skifter mellom oppgaver og flerbehandling eller multitasking.
  • Unngå høylytt prat i lokalene/kontorlandskapet.
  • Er du leder, kan du redusere it-problemer og avbrytelser ved å kartlegge omfanget

Si ifra

Forstyrrende støy og it-problemer for brukerne kan man ikke gjøre så mye med.

Avbrytelser er det derimot enklere å kontrollere, sier arbeidspsykolog Gunhild Bjaalid til Aftenposten.

– Men her handler det også mye om hva du kommuniserer utad. Vil du jobbe uavbrutt, går det an å gi signal om dette. Har du eget kontor, kan du lukke døren. Hvis ikke går det an å si Er det viktig? når kolleger spør deg om noe.

For hvis du alltid er den som hjelper eller svarer på spørsmål, vil kollegene dine fortsette å komme, påpeker Bjaalid.

– Og hvis du gir signaler om at det er greit, kan du ikke bli irritert over at de tar tiden din heller.

Selv om kolleger har mye av skylden for avbrytelser, tror hun imidlertid vi har oss selv å takke også.

– De som jobber mest effektivt, er de som klarer å skjerme seg for egne forstyrrelser også, ikke bare alle andres. Det er ikke andres skyld at du lar deg selv avbryte ved å gå inn og sjekke nyhetene på nettet eller sitte på Facebook, sier Bjaalid til avisen.

(aftenposten.no)

Relaterte artikler

    Powered by Labrador CMS