Sov du urolig natt til første arbeidsdag?

Har du våknet mange ganger natten før første arbeidsdag etter ferien? Og våknet ett minutt før vekkerklokka ringer? Da er du i godt selskap, ifølge forsker.

Publisert

Når vi skal tilbake i jobb etter å ha hatt ferie, innebærer det en forandring av de rutinene vi har gått inn i de siste ukene, melder NRK.

– Hjernen er veldig glad i forutsigbarhet. Den vil gjerne holde seg til et mønster og vite hva som kommer, sier Marte Roa Syversen Syversen, lege og forsker ved nevrologisk avdeling ved Drammen sykehus, til NRK.

Natten før er vi ofte urolige fordi kroppen og hjernen er i en slags beredskap. De gjør seg klare til at det skal skje noe.

Krisesystemet slås på

Mer spesifikt er det det sympatiske nervesystemet som jobber. Det er et slags krisesystem, den delen av nervesystemet som aktiverer fight-or-flight-responsen, altså kroppens reaksjon på plutselig truende eller skremmende hendelser.

For de fleste er det verken truende eller skremmende å begynne på jobb igjen etter ferien, men kroppen vet altså at den snart skal ut av feriemodus.

– Hjernen skrur på en måte på det sympatiske nervesystemet. Kroppen skiller ut adrenalin, og du får blant annet raskere puls og svetter. Helt motsatt av det man trenger for å sove, sier Syversen.

Hjernen jobber hardt første arbeidsdag

Mandag hadde Syversen sin første arbeidsdag etter ferien.

– Jeg sov kjempedårlig, våknet sikkert 100 ganger, ler hun.

Det er ikke bare natten før at kropp og hjerne får kjørt seg. Også selve første arbeidsdag er ekstra arbeid for hjernen.

Pannelappen jobber mest

Hadde man lyst opp den delen av hjernen din som jobber mest da, hadde det trolig vært pannelappen.

– Pannelappfunksjonene våre, som sitter lengst fram i hjernen, det er det mest avanserte vi har. Pannelappen er det som kobles på når vi skal over i en overgang, når vi skal over fra en rutine til en annen, sånn som fra ferie til jobb, sier Syversen.

Når vi går på autopilot, bruker vi ikke pannelappen så mye. Når vi skal inn i noe nytt, da aktiveres altså nettverkene i pannelappen.

Tilbakestill døgnrytmen

Bjørn Bjorvatn, søvnforsker ved Universitetet i Bergen, trekker fram at det er viktig å prioritere nok søvn før man skal begynne på jobb igjen.

– Det å justere døgnrytmen tilbake mot riktig rytme den siste uka av ferien, vil være av stor betydning for å fungere bra fra dag én.

Bjorvatn forteller at folk ofte har endret på døgnrytmen i ferien. Når man da skal tilbake på jobb må man plutselig stå opp mye tidligere. Noe som kan være problematisk for noen.

– Vi skal understreke at det vanligvis går greit for de fleste. Rådet er jo egentlig å forsøke å holde døgnrytmen relativt uendret også i ferietid, sier Bjorvatn til NRK.

Han understreker at arbeidsgiver jo har krav på at man som arbeidstaker kommer på jobb som fungerende.

– Sover du kun fire timer før første dag på jobb, så er man jo ikke veldig godt fungerende på jobb. Det er jo også potensielt farlig. Kanskje skal man sette seg i en bil og kjøre til jobb. Man kan sovne bak rattet, sier Bjorvatn.

(nrk.no)