Nettet kan bli tregt

Alle som har mulighet til det, blir nå anbefalt å jobbe fra hjemmekontor. Dette kan få store konsekvenser for kapasiteten til nettleverandørene.

Publisert

Dette melder NRK på sine nettsider.

– Vi jobber med å øke kapasiteten, slik at alle kan jobbe hjemmefra, uttaler Telenor, som samtidig beroliger sine kunder med at teleselskapene er godt forberedt på å håndtere den økte trafikken.

– Vi jobber med å øke kapasiteten, slik at alle kan jobbe hjemmefra. Vi vil påse at nødvendig infrastruktur er på plass, sier informasjonssjef for TV og bredbånd i Telenor, Magnus Line til nrk.no.

Virksomheter pålagt å stenge

Torsdag klokken 18.00 ble en rekke virksomheter i Norge pålagt å stenge, etter at statsminister Erna Solberg presenterte de strengeste tiltakene her i landet i fredstid.

Helsedirektoratet har vedtatt stenging av barnehager, grunnskolen, videregående skoler, universiteter, høyskoler og andre utdanningsinstitusjoner. Samtidig har flere offentlige og private bedrifter tilrettelagt for at ansatte skal jobbe hjemmefra for å hindre smittespredning.

Kan oppleve lavere hastighet

I Telia har de allerede merket økt bruk og et endret bruksmønster både på tale og data i mobilnettet. Men det har foreløpig ikke ført til større utfordringer.

– Når det gjelder datakapasitet, kan det oppstå lavere hastigheter i enkelte geografiske områder, slik det ofte gjør ved store arrangementer. Vi overvåker hele tiden og pr. nå har vi veldig god kapasitet til å håndtere trafikken, sier informasjonssjef Ellen C. Scheen i Telia.

Line i Telenor sier at de økte trafikkmengdene kan føre til at flere med hjemmekontor vil kunne oppleve tregere nett den kommende tiden.

– Kundene kan oppleve utfordringer med å bruke løsninger for hjemmekontor, som Lync og mobilt bedriftsnett, der hvor trafikken blir mangedoblet på kort tid, sier Line.

Jobber med å øke kapasiteten

Det er foreløpig ingen problemer med å ringe på vanlig måte med 2G og 4G. Men tjenester som krever ekstra kapasitet av mobilnettet, kan føre til tregere linjer enn vanlig.

Telenor jobber fortløpende med å øke kapasiteten på sine tjenester.

– Vi beklager for kundene som er berørt, og så må vi be alle om å utvise litt tålmodighet både nå og fremover. Vi jobber for fullt med å trappe opp kapasiteten på nett og andre tjenester som kundene bruker, sier Line.

Hos Telia vil de ta grep, dersom de ser at det blir behov for det.

– Det gjør vi alltid uansett situasjon. Så er dette selvfølgelig en spesiell situasjon hvor man ser enda større bruk for infrastruktur. Når det er mange som jobber hjemmefra, så vil de kanskje også bruke wifi istedenfor mobilnett, sier Scheen til NRK.

(nrk.no)