Odd Viggo Johnsen er hovedverneombud ved Volvo Aero Norge i Kongsberg. Han er i daglig kontakt med de 12 verneombudene i bedriften, og kommunikasjonen flyter godt begge veier.
- Sier du noe til Odd Viggo Johnsen (t. h.), skjer det noe straks, sier verneombud Bjørn Nauf (t. v.).
Inkludert Johnsens vararepresentant teller verneombudene ved Volvo Aero Norge til sammen 14 personer. Bedriften på Kongsberg sysselsetter i alt 537 personer.
– Jeg har gitt alle verneombudene samme beskjed, understreker Johnsen: – Har dere noe på hjertet eller er det noe dere er misfornøyd med, så si fra til meg umiddelbart.
Og verneombudene følger oppfordringen. Det kan være så mangt et verneombud har på hjertet. Kommunikasjonen med hovedverneombudet foregår både i form av daglig kontakt på arbeidsplassen, via e-post eller over telefon.
– Jeg står alltid parat til å bistå dem, dersom det skulle oppstå behov eller ønske om det, sier Johnsen.
Forebygge hendelser
– Ett av de viktigste målene med arbeidet vårt, er å forebygge uønskede hendelser, understreker hovedverneombudet. Dette prøver vi å få til så godt vi kan, men en sjelden gang er det nok dessverre nødvendig med litt brannslokking også, tilføyer han.
– Et eksempel på god forebygging er montering av takspeil i kryss inne i trafikkgata i produksjonslokalene. Med slike speil i taket kan truckførere og andre som ferdes i området, lettere oppdage kryssende trafikk og på den måten unngå at det inntreffer uhell.
Todelt på papiret
Odd Viggo Johnsens arbeidsuke er todelt – i alle fall på papiret: Halvparten av arbeidstida går til vervet som hovedverneombud, den andre halvparten er han engasjert i produksjonen.
I praksis er nok Johnsen hovedverneombud mer enn halve arbeidstida – om vi skal måle det i form av tankevirksomhet.
– Du legger ikke fra deg hovedverneombudsrollen selv om du jobber med andre ting, konstaterer han.
Møter
Som hovedverneombud må du også delta på en god del møter. Johnsen og verneombudene møtes fast én til to ganger i året.
– I praksis blir det flere møter med dem i året, men de ekstra møtene innkaller jeg til etter behov, forklarer Johnsen. Initiativet kan komme fra verneombudene også.
Hovedverneombudet er representert i AMU, i tillegg til at Johnsen har møter med HMS-leder Kirsti Saltnes. Han er også med i møter med bedriftshelsetjenesten.
– I praksis er jeg vel involvert i alt som vedkommer arbeidet i bedriften. Skjer det noen endringer i en bestemt avdeling, trekker jeg inn verneombudet i avdelingen, helst så tidlig som mulig. Arbeidsmiljøloven sier at verneombudet skal involveres. Kostnadene blir som oftest større dersom verneombudet kommer for sent inn i prosessen, noe verken virksomheten eller de ansatte er tjent med, mener han.
– Møtevirksomhet tar tid, men vi holder ikke møter for møtets skyld, understreker Johnsen.
Fysiske utfordringer
Støyen er den største utfordringen i det fysiske arbeidsmiljøet ved bedriften.
– Vi tilpasser og legger til rette arbeidet best mulig slik at det ikke påfører våre ansatte helseskader, dette hensynet har alltid førsteprioritet, understreker Johnsen. Vi gjør alt vi kan for å beskytte hørselen til våre folk.
– Maskinstøyen fra spesielle arbeidsoperasjoner kan bli intens. Derfor begrenser vi støykildene så mye som overhodet mulig. Det er åpne landskap overalt her, og den som holder på med spesielt støyende arbeid, beskytter seg godt. Men det er vanskeligere for dem som arbeider i umiddelbar nærhet og som ikke er oppmerksomme på at støyen oppstår.
– Selv om vi forebygger etter beste evne, må vi ofte finne fram til enda bedre løsninger der og da.
Tilpassing og tilrettelegging
Selv om verneombudene ved Volvo Aero Norge har utfordringer å takle i hverdagen, er arbeidsmiljøet veldig bra her, understreker Johnsen. Han kan nevne flere eksempler på at folk som har sluttet ved bedriften, kommer tilbake igjen.
Årsakene er ganske enkelt, fastslår hovedverneombud Odd Viggo Johnsen ved Volvo Aero Norge i Kongsberg: