Bussjåfør1
Bussjåfør1

En av tre bussjåfører trues på jobb

Mange bussjåfører utsettes for trusler, ran og vold på jobben, viser en undersøkelse som Yrkestrafikkforbundet nylig har gjennomført.

Publisert

(Illustrasjonsfoto:Yayimages.com)

Undersøkelsen viser at 33 prosent av de spurte har blitt utsatt for vold, ran eller trusler. Hele 89,9 prosent av disse har opplevd dette flere ganger, og 65 prosent av de spurte sier at de kjenner noen som har blitt utsatt for vold eller trusler.

Krever tryggere arbeidsdager

– Myndighetene må sette i verk tiltak som trygger sjåførenes hverdag, krever forbundsleder Svein Furøy i Yrkestrafikkforbundet (YTF).

YTF har i lang tid jobbet for å skape tryggere arbeidsdager for sjåførene. Organisasjonen har presentert en rekke tiltak som vil gjøre jobben til sjåførene tryggere. Alarmknapp direkte til politiet, kameraovervåking og kontantfrie busser er eksempler på dette.

­Seks bussran i Kristiansund

– Det har vært seks bussran i Kristiansand i 2015, og kun ett er uoppklart. Det var fordi kameraet på bussen var defekt. Bussjåfører med penger i kassa fører til bussran. Myndighetene bruker de eldre som unnskyldning for ikke å innføre kontaktfri busser. De hevder at eldre ikke klarer å betale med kort. Det er bare tull. Eldre greier å handle med kort på butikken, da greier de også det på bussen. Jeg vil estimere at kontantkjøp på buss har gått ned 80 prosent siden jeg startet. Teknologien er til stede, det er viljen som mangler, hevder Kjell Holbek, bussjåfør og leder for YTF Vest Agder. Han er en del av de dystre tallene i den negative statistikken. Han har selv blitt utsatt for grove trusler på jobb.

Finnmark først

– Så lenge disse kravene ikke hugges i sten, vil bussjåfører alltid være i fare. Myndighetene kan løse dette ved å legge kravene inn i bussanbudene. Tiden er inne for å sette inn faktiske tiltak og ikke dårlige unnskyldninger. Kamera er en del av anbudskravet hos de fleste fylker, men det er bare Finnmark som har tatt steget med å kreve alarmknapp og kontantfrihet i anbudet. Jeg kan ikke forstå at de andre fylkene i Norge ikke har fulgt Finnmarks eksempel. Samferdselsdepartementet satte foten ned for arbeidet med kontantfrie busser. De mente at innføringen vil stride mot finansavtaleloven, som ifølge dem selv krever at kundene skal få betale kontanter på bussen.

- YTF mener at dette er feil. Vi svarte med at justisdepartementet la til grunn at det ikke er et krav om at man må ha kontantbetaling på alle steder der tjenesten ytes, og at man i vurderingen om lovlighet må se på betalingsløsningene som helhet, sier forbundsleder Svein Furøy i YTF.

(Pressemelding)

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut en gang i uka! Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året!

"