Klaging-på-jobb-CB7193449

Klaging ødelegger arbeidsmiljøet

Negative kommentarer påvirker de fleste arbeidstakere, viser en ny dansk undersøkelse. Hvis de sure kommentarene får fritt spillerom, kan det skape stor mistrivsel og utmatte kollegene dine.

Publisert

(Illustrasjonsfoto: Colourbox.com)

Dette skriver Avisen.dk. Faktisk blir 55 prosent av oss påvirket i høy eller noen grad av negative kommentarer. Bare hver tiende sier at de slett ikke lar seg påvirke av dette.

Tornado i arbeidsmiljøet

– Og det er naturlig at folk sier at slike bemerkninger gjør noe ved dem. Stadig syting og klaging kan skape en svært dårlig stemning på arbeidsplassen og ta lysten og energien fra medarbeiderne, sier den danske arbeidspsykologen Lars Ginnerup.

Det virker som en tornado i et arbeidsmiljø. Hvis man bare kommer med sure oppstøt og ikke legger opp til løsninger eller er konstruktiv, så kommer det kun negativ energi ut av det, og det er ubehagelig for de fleste. Derfor er det naturlig at folk sier det påvirker dem, mener Ginnerup.

Ondsinnet virus

Slike stadig negative kommentarer kan spre seg som et ondsinnet virus.

– Det kan virkelig være destruktivt. Især hvis det er en karismatisk person som står for det, for da kan det spre seg. På samme måte som begeistring smitter, kan ukvemsord i tide og utide også smitte og suge all energien ut av et team, forklarer Ginnerup.

Skap heller begeistring

Arlette Bentzen fra Arbeidsglæde.nu anbefaler heller begeistring og glede på arbeidsplassen. Hun sier at ekte sutrekopper kan ødelegge en arbeidsplass.

– Én sutrekopp kan ødelegge arbeidsgleden for 20 andre. Resten av teamet blir mindre engasjert og mindre produktive. Slike grinebitere er livsfarlige å ha gående rundt på en arbeidsplass, sier hun. Negative bemerkninger er faktisk det som ødelegger arbeidsgleden for flest yrkesaktive.

Danner et negativt virkelighetsbilde

Ledernes opplever at en notorisk sutrekopp kan skape sin egen negative virkelighet på en arbeidsplass.

– Det å skape sin helt egen virkelighet blir en historiefortelling der alle plutselig sier: Ok, så klager vi på det, sier Lars Andersen, arbeidsmiljøsjef hos Lederne.

Han sier at det kan gå ut over resultatene på en arbeidsplass hvis en sutrekopp får lov til å kjøre sitt eget løp.

– Det er riktig trist å være på en arbeidsplass som domineres av klaging, og det er også noe som de fleste ledere irriterer seg over. De fleste vil jo gjerne møte opp og levere noe positivt. Men det er svært vanskelig å prestere godt hvis sutring og klaging tar all tid og energi, sier han.

Rettmessig klaging

Men det kan jo være på sin plass å klage der det virkelig er noe å klage på. Og det finnes konstruktive former for klaging. Det er viktig, fordi den løsningsorienterte grinebiteren nettopp kan være den som har sett noe uhensiktsmessig på arbeidsplassen, og gjerne vil være med på å endre på det. Dessuten er det ikke sjelden at det er nøkkelmedarbeidere som har tendenser til å klage.

– Jeg har vært på arbeidsplasser der noen av de dyktigste medarbeiderne klaget ofte, for eksempel den soleklare eksperten på et område. Det var medarbeidere som bidro voldsomt til verdiskapelsen. Da må du som leder spørre hva du kan gjøre med dette. For denne personen har kanskje også blikk for bedre løsninger, sier Lars Ginnerup.

Klaging kan være en ventil

Lars Andersen er enig i at sytekopper ikke automatisk skal avfeies som besværlige medarbeidere som man hurtigst mulig bør kvitte seg med. Lederen har en viktig oppgave i å avgjøre når klaging bare er ødeleggende og når det er konstruktivt.

Klaging kan være en ventil i hverdagen, og det kan utvikle en arbeidsplass. Hvis ikke rammene er i orden, kan man godt beklage seg, men det er viktig at det er konstruktivt. Klager er også uttrykk for at det er noe ledelsen ikke har grepet fatt i. Utfordringen er å lytte til kritikken, men også stoppe tilløp til en utbredt klagekultur. Det er en hårfin balanse.

(avisen.dk)

Hold deg oppdatert med vårt gratis nyhetsbrev som sendes ut en gang i uka! Abonnér på HMS-magasinet, og få seks utgaver i året!

"
Powered by Labrador CMS